Van verkoper naar succesvol merk (het geheim van succesvolle webshops)

Van verkoper naar succesvol merk (het geheim van succesvolle webshops)

Even voorstellen!

Hi, ik ben Marieke Plant. Na 6 jaar te hebben gewerkt in verschillende (online) marketingfuncties bij o.a. Jumbo, Centraal Beheer, Smulweb en een digital marketing agency besloot ik het roer om te gooien! Ik had behoefte aan mijn eigen manier van werken en vrijheid om mijn leven zo in te richten als ik zelf wil. Daarom koos ik ervoor om mij met mijn marketingbedrijf alleen te focussen op bedrijven in de food- en lifestyle branche. Wederzijdse passie voor een dienst en product leidt in mijn ogen naar een onweerstaanbaar resultaat! Daarom coach ik ondernemers in deze niche aan de hand van marketingtrajecten waarin we samen aan een kick-ass marketing strategie bouwen vanuit een goede basis en creatieve campagnes!

In deze miniserie deel ik mijn kennis en ervaring over marketing om jou te helpen een succesvol merk te bouwen met jouw webshop!

Marieke Plant winkel
Fotografie: Mandy Brander – https://mandybrander.nl/

Ik zie het vaak gebeuren: een ambitieuze ondernemer met een prachtige webshop en de meest smaakvolle producten. De uitstraling zit vaak wel goed. Maar toch zie ik een struggle. Bij de ondernemer zelf. Of bij mij, als gebruiker van de webshop! Hoe mooi je product ook is: een goed product is geen garantie voor succes! Misschien heb je dat zelf ook al gemerkt?

  • Je trekt niet genoeg klanten die net zo enthousiast zijn over jouw product als jij zelf. 
  • Je bestaande klanten komen (te) weinig terug voor een herhaalaankoop..
  • ..of ze gaan zelfs naar je concurrent!
  • Je behaalt niet de omzet die je voor ogen hebt, terwijl jij er zó in gelooft.

Je denkt misschien wel eens bij jezelf: “Hoe doen al die succesvolle webshops dat toch?”

Ontzettend jammer! Want vaak zie ik nog heel veel gemiste kansen die ondernemers zoals jij ervan weerhouden om van verkooppunt – ik noem het oneerbiedig ‘dozenschuiver’ – naar succesvol merk te groeien.

Zo transformeer je van dozenschuiver naar merk

Allereerst ga ik je misschien teleurstellen: er is niet één trucje, geen gouden toverpil, waarmee jij een knetter-succesvolle webshop gaat runnen en uitgroeit tot een merk. Maar als je naar succesvolle merken kijkt, zijn er wel een aantal dingen die ze gemeen hebben: 

  1. Ze hebben een duidelijk plan.
  2. Ze weten aan welke knoppen ze moeten draaien voor succes.
  3. Ze hebben fans.

In een mini-serie van 3 blogs ga ik je hier meer over vertellen, zodat je zelf kunt bouwen aan een merk waarmee je de omzet draait die je ambieert.

Succesvolle webshop tips
Fotografie: Mandy Brander – https://mandybrander.nl/

Focus (niet alleen) op het topje van de ijsberg

Veel ondernemers en webshopeigenaren focussen zich ontzettend op het krijgen van meer nieuwe klanten. Dat is natuurlijk super goed, begrijp me niet verkeerd. Want hoe meer klanten, hoe meer omzet! Maar… Ik geloof dat er meer nodig is om succesvol te verkopen dan een smaakvol aanbod, adverteren en zichtbaar zijn op social media. 

Voor een succesvol bedrijf moet het hele plaatje kloppen! Wat mij betreft is het trekken van nieuwe volgers of websitebezoekers dan ook slechts het topje van de ijsberg. Daarna begint het feest pas echt. Want volgers of websitebezoekers zijn nog geen klanten!

De term marketing klinkt je waarschijnlijk niet vreemd in de oren. En als je bezig bent met het aantrekken van nieuwe klanten of het verbeteren van je webshop ben je al bezig met marketing! Toch kan het zo zijn dat je nog niet de omzet behaalt die je voor ogen hebt.

Ik wil je een gewetensvraag stellen

Weet jij exact aan welke knoppen je kunt draaien voor meer omzet en succes? Of focus je vooral op meer volgers, mooie producten en wat leuke acties ‘op hoop van zegen’?

Ik vraag dit, omdat marketing zóveel meer is dan dat. Marketing heeft verschillende lagen die elkaar opvolgen. Pas als alle stapjes kloppen, kun je er écht succes mee behalen. Je moet marketing eigenlijk zien als een rij dominosteentjes. 

Even een voorbeeld: Het eerste steentje zijn je social kanalen. Steentje twee jouw website. Dominosteen drie de check-out. Nummertje vier een fijne bezorging. Steentje vijf.. tja heb je eigenlijk wel nagedacht over steentje vijf?

Er zijn zoveel steentjes die je kunt verbeteren. En ik vind het mega belangrijk dat je al die steentjes analyseert en verbetert. Want als één steentje in de rij verkeerd staat, dan gaan die blokjes nooit vallen (lees: krijg je nooit genoeg klanten). Het proces van alle steentjes noem je de customer journey of: de klantreis!

Marieke Plant webshop tips
Fotografie: Mandy Brander – https://mandybrander.nl/

Denk voordat je gaat doen: maak een plan bij jouw klantreis

Mijn tip: stop met alleen maar losse marketing acties. Ga eens boven je bedrijf – of eigenlijk je klantreis – vliegen, als een helikopter. Niet echt, maar denkbeeldig. Vlieg over al die dominosteentjes van jouw bedrijf en beoordeel waar het nog beter kan. Dit proces geeft megaveel waardevolle inzichten als je het goed aanpakt. Misschien constateer je dat je helemaal niet moet focussen op meer volgers, maar juist op een beter winkelmandje. Of heb je alleen volgers, maar komt er niemand via social naar jouw site. 

Als jouw duur verworven bezoekers of volgers niet geactiveerd worden om naar jouw site te gaan, vastlopen op jouw site of niet helemaal tevreden zijn, zullen ze niet kopen, je nooit aanbevelen bij anderen, krijg jij geen fans en groei je nooit door tot een succesvol merk!

Ga hier dus mee aan de slag en maak een plan! Dan heb je de eerste stap gezet om door te groeien naar dat succesvolle merk waar je van droomt. 

Heb jij al een duidelijk plan?

Op mijn Instagram deel ik bijna dagelijks tips rondom het ontwikkelen van een merk en het strategisch inzetten van marketing. Ik geef ook regelmatig een gratis Masterclass om je te helpen goed van start te gaan met jouw marketingplan. Je kunt me volgen via @mariekeplant.marketing of natuurlijk een kijkje nemen op mijn website: mariekeplant.nl.

Volg:
Kris
Kris

Mijn naam is Kristel (29), shoe-aholic, sushilover, internetverslaafde en owner & founder van modemerk Treasure label! Mijn motto? If you never try, you’ll never know!

Find me on: Web | Instagram | Facebook

Share:

1 Comment

  1. 5 juni 2020 / 12:17

    Super interessant om te lezen! Ik kijk nu al uit naar de volgende post :-).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *