5x succesvolle samenwerkingen voor jouw webshop

Jouw webshop is in de lucht en nu wil je graag dat de hele wereld dit weet! Natuurlijk post je enthousiast jouw verhaal en producten op social media, maar waarschijnlijk heb je al ontdekt dat dat alleen niet genoeg is. Je bereikt hier steeds dezelfde groep mee, jouw volgers, maar eigenlijk wil je jouw bereik natuurlijk zoveel mogelijk vergroten. Hoe je dat doet? Door succesvolle samenwerkingen!

Succesvolle samenwerkingen

Allereerst is het belangrijk om voor jezelf te bepalen wat je van een samenwerking verwacht. Ik vind samenwerkingen met name een super manier om je doelgroep te bereiken. Natuurlijk is het mooi meegenomen als er uit een samenwerking ook direct bestellingen komen, maar vaak moet jouw doelgroep eerst met jou en jouw webshop kennismaken voordat ze overgaan tot een aankoop.

Succesvolle samenwerking met Irina Touw voor Treasure label
Samenwerking met micro influencer @irinatouw voor mijn tassenmerk Treasure label

Micro influencers

Als je al een tijdje een eigen webshop hebt is de kans groot dat er regelmatig mailtjes en DM’s in je inbox verschijnen van ‘influencers’ die graag samen willen werken. In ruil voor een gratis product maken ze reclame voor jouw shop. Maar.. hoe weet je nu of zo’n samenwerking succesvol gaat zijn? Vaak promoten zulke influencers elke dag weer een ander product waardoor jouw webshop niet bepaald opvalt. Hoe je dan wel succesvolle samenwerkingen aangaat voor jouw webshop? Focus op micro influencers! Dit zijn wat kleinere influencers (met bijvoorbeeld een paar duizend volgers), maar dan wel precies in de niche van jouw producten. Verkoop je bijvoorbeeld vegan schoenen? Dan is het veel waardevoller om samen te werken met een micro influencer die vegan is en 4000 volgers heeft, dan met een grote influencer met tienduizenden volgers. De volgers van deze micro influencer zullen hoogstwaarschijnlijk tot jouw doelgroep behoren (mensen met een interesse in een vegan lifestyle), dus je bereikt in één keer de juiste doelgroep! Daarnaast is de kans ook groot dat de influencer oprecht enthousiast is over jouw producten, omdat het zo goed aansluit bij zijn/haar levensstijl.

Samenwerking met Tedje van Gils
Blogger Tedje van Gils heeft een blogartikel geschreven over haar favoriete Treasure tas

Bloggers

Naast mijn webshop werk ik ook parttime bij influencer marketing bureau Blog Brains. Hier koppelen we merken en webshops aan geschikte bloggers. Samenwerken met bloggers heeft namelijk twee grote voordelen: je krijgt meer naamsbekendheid, maar als je de samenwerking op de juiste manier inzet kan het ook bijdragen aan jouw organische posities in de zoekmachines. Oftewel: je werkt hiermee aan je off-page SEO. Doordat een blogger over jouw product(en) schrijft en hierbij op een paar belangrijke zoekwoorden linkt naar jouw webshop, stijgt de linkwaarde van jouw webshop. Hoe hoger jouw webshop in de zoekmachines verschijnt, hoe meer bezoekers en dus ook meer bestellingen dit oplevert. Als je dit op een slimme strategische manier aanpakt, heb je hier op de lange termijn veel profijt van. Vind je dit interessant, maar heb je geen idee hoe je dit aan moet pakken? Kijk dan even op de website van Blog Brains. Je mag me hier natuurlijk ook altijd vragen over stellen in de comments!

Samenwerken met andere merken

Iets waar je misschien niet direct aan denkt bij samenwerken: sla de handen ineen met andere webshops! Laten we even bij het voorbeeld van het vegan schoenenmerk blijven. Hoe tof is het om samen te werken met een ander merk dat vegan producten verkoopt? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vegan kledingmerk, een bedrijf dat vegan ijsjes verkoopt of vegan shampoo bars. Jullie doelgroep en missie overlapt natuurlijk ontzettend, dus dit is een win-win situatie. Organiseer samen bijvoorbeeld een winactie. Of maak mooie sfeerbeelden van jullie producten gecombineerd, die jullie allebei posten op social media (en waar jullie elkaar uiteraard in taggen!). Kost je niets en levert toch een heleboel exposure op onder de juiste doelgroep!

Succesvolle samenwerking de Goaldigger goodiebox
De Goaldigger goodiebox in samenwerking met verschillende webshops

Goodieboxen

Een andere manier om succesvolle samenwerkingen met andere bedrijven aan te gaan zijn goodieboxen. Zo kun je in jouw webshop verschillende goodieboxen aanbieden met producten uit jouw eigen collectie én items van andere merken. Een voorbeeld hiervan is de Goaldigger goodiebox die ik in mijn vorige webshop aanbood. Hierin zat de Goaldigger sweater uit mijn eigen collectie, maar ook een heleboel leuke en bijpassende producten van andere merken. Hierbij kun je denken aan de Purpuz planner, een lunchbox van Boho Tiffin, notitieblokken etc. Deze box werd voor een leuke prijs aangeboden in de webshop en ondertussen werd er reclame gemaakt voor de deelnemende webshops. Deze webshops deelden de box ook weer op hun eigen social media. Dit is een hele leuke manier van samenwerken die ook nog eens direct inkomsten voor je webshop oplevert!

Nieuw(e) product(lijn)

Maak jij de producten van jouw webshop zelf of laat je ze produceren? Denk er dan eens over na om een nieuw product of een complete collectie te maken in samenwerking met een bijpassende influencer. Een voorbeeld hiervan is de Manon Tilstra x Tango Shoes collectie. Heb je bijvoorbeeld een eigen t-shirt merk? Laat een influencer dan een t-shirt design ontwerpen die je als special edition in je webshop verkoopt. Je kunt afspreken dat de influencer een bepaald percentage krijgt van elk verkocht product, zo is het voor hem / haar ook meteen interessant om jouw merk te blijven promoten. Loopt dit goed? Dan kun je er wellicht een complete collectie van maken. Door op deze manier een influencer aan jouw merk te koppelen en langdurig samen te werken, wordt diegene een echte ambassador van jouw merk. Let er wel op dat de doelgroep van de influencer natuurlijk perfect matcht met die van jou.

Ga jij al regelmatig samenwerkingen aan via jouw webshop? En ga je een van bovenstaande ideeën toepassen? Ik ben heel benieuwd!

 

Waardevolle webshop tips in je mailbox ontvangen?

Als je je inschrijft voor deze mailing ontvang je één tot twee keer per maand waardevolle tips om jouw webshop te laten groeien.

Volg:
Kris
Kris

Mijn naam is Kristel (29), shoe-aholic, sushilover, internetverslaafde en owner & founder van modemerk Treasure label! Mijn motto? If you never try, you’ll never know!

Find me on: Web | Instagram | Facebook

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *