Een ijzersterke branding van jouw webshop

Een ijzersterke branding van jouw webshop

De basis van succes met jouw webshop? Een duidelijke branding! In de overvolle webshop wereld is het belangrijker dan ooit om op te vallen met jouw webshop. Met een sterke branding herkent jouw doelgroep jouw webshop uit duizenden. En dat is natuurlijk wat jij wil!

Branding van jouw webshop

In mijn e-book over het starten van een eigen webshop heb ik dan ook een compleet hoofdstuk gewijd aan het ontwikkelen van een sterke branding. Dit gaat wat verder dan alleen het logo. De branding van je webshop is het totale beeld en gevoel dat (potentiële) klanten van jouw webshop krijgen. Bepaal van tevoren dus heel goed wie jouw doelgroep is en wat je precies wil uitstralen met jouw webshop. Maar ook als je al wat langer je webshop runt is het zeker niet verkeerd om jouw branding nog eens goed onder de loep te nemen.

Van logo tot klantenservice

De branding omvat dus het totaalplaatje van jouw webshop. Van logo, typografie, kleurgebruik en je website tot je taalgebruik richting klanten, je service en social media. Alles moet één duidelijk beeld uitstralen, zodat jouw webshop voor jouw doelgroep direct duidelijk te herkennen is en het juiste gevoel oproept. Vergeet hierbij ook niet je offline promotiemateriaal. Zo kun je bij elke bestelling een flyer meesturen met een speciale kortingscode voor vaste klanten. En wat dacht je van tof inpakpapier en stickers met het logo van jouw webshop? Deze kun je gebruiken voor elk pakketje dat je verzendt. Natuurlijk kun je ook stickers bestellen met grappige, toepasselijke quotes als dit bij jouw branding past. Dit klinkt misschien vrij logisch, maar heb je bijvoorbeeld ook al aan je retourformulier gedacht? Dit hoeft geen saai formulier te zijn, maar kun je ook helemaal vormgeven volgens de branding van jouw webshop. En ook als je jouw webshop offline gaat promoten op een markt of beurs zijn gepersonaliseerde textielstickers met jouw (webshop)naam een must. De branding voer je dus letterlijk door in alle facetten van jouw bedrijf, zelfs in de kleinste details.

Het belang van een ijzersterke branding

Maar waarom is het het ontwikkelen van een ijzersterke branding nu zo belangrijk? Zoals ik al heb genoemd zorgt een duidelijke branding voor herkenning bij je doelgroep. Maar er is nog een groot voordeel: een ijzersterke branding onderscheidt jouw webshop van de concurrentie. Jezelf onderscheiden op basis van prijs of producten wordt steeds lastiger in de overvolle webshop wereld. Een duidelijke branding kan ervoor zorgen dat jouw doelgroep hetzelfde product toch liever bij jou bestelt (ook al is de prijs misschien zelfs wat hoger dan bij de concurrentie). En doe je het echt goed, dan kun je met jouw branding zelfs zorgen voor (gratis!) ambassadeurs. Als jouw doelgroep zich verbonden voelt met jouw merk, zullen ze anderen namelijk graag vertellen over jouw toffe shop!

Heb jij goed nagedacht over je branding? Wat wil jij uitstralen met jouw webshop?

 

Dit artikel bevat een samenwerking

Volg:
Kris
Kris

Mijn naam is Kristel (29), shoe-aholic, sushilover, internetverslaafde en owner & founder van modemerk Treasure label! Mijn motto? If you never try, you’ll never know!

Find me on: Web | Instagram | Facebook

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *