4 redenen waarom fans het verschil maken voor jouw webshopsucces

4 redenen waarom fans het verschil maken voor jouw webshopsucces

Geen klanten, maar fans

Door: Marieke Plant

Ik kan je alvast één ding vertellen: fans zijn ontzettend belangrijk voor jouw webshop! Weet je nog dat ik in mijn vorige blog vertelde over een rij dominosteentjes? Hoe mooi zou het zijn als het allereerste steentje een aanbeveling is van een bestaande klant aan een nieuwe (potentiële) klant?

Denk maar eens na: hoeveel tijd, energie, geld, effort steek jij in het aantrekken van nieuwe klanten? Steeds maar nieuwe klanten werven is kostbaar! Daarom is het super zonde als je die klant na de aankoop weer loslaat, terwijl deze klant júíst een kans is om weer nieuwe klanten aan te trekken of meer omzet te halen. Zorg er dus dat jouw klanten geen reden hebben om te twijfelen en altijd weer verrast en enthousiast zijn. Want fans zijn hartstikke leuk!

1. Fans kopen vaker dan één keer

Een simpel rekensommetje laat je hier al zien wat de meerwaarde is van een fan. Een fan is iemand die een super fijne ervaring heeft met jouw webshop, service en product. Als jij op alle vlakken hebt bewezen dat jij de beste keuze bent, dan is de makkelijkste manier om meer omzet te behalen het inspelen op bestaande klanten! Stel je voor dat 10% van al jouw klanten de afgelopen maand volgende maand wéér bestelt. 10% meer orders met de gemiddelde orderwaarde. Reken maar eens uit hoe lekker dat is! Moet je nagaan als het jou lukt om deze klant nóg vaker te laten terugkomen… Dat is vaak veel makkelijker dan nieuwe klanten overtuigen om bij jou te kopen.

Fotografie: Mandy Brander – https://mandybrander.nl/

2. Fans zijn bereid om je te promoten

Ik benoemde het al even, maar benadruk het nog maar een keer: mond-tot-mondreclame is de aller- aller- allerkrachtigste marketingtool die er bestaat. Je kunt op je kop gaan staan met campagnes. Maar een aanbeveling is 1000x meer waard. Beeld je maar eens in, wie geloof jij eerder: de zoveelste social advertentie op Instagram of jouw beste vriendin die zegt: ‘oh, als je nog eens [jouw product] wilt bestellen dan moet je bestellen op…[jouw webshop]’.

Ik zou het wel weten!

Ga daarom slim om met enthousiaste klanten. Verras ze. Maar activeer ze ook om jou te gaan promoten. Daar zijn allemaal leuk en slimme dingen op te bedenken. Deze groep mensen is een enorme pot goud!

3. Fans zijn trouw

In moeilijke tijden zie je dat bedrijven waar veel sympathie voor heerst vaak sneller worden gesteund. Fans willen hun favoriete bedrijf niet ten onder zien gaan en zullen dus sneller (een keer) extra bestellen.

Daarnaast zie je dat fans het leuk vinden om hun enthousiasme te delen. Ze komen vaker bij je terug. Niet alleen voor zichzelf, maar ook als ze een cadeautje nodig hebben voor iets anders.

Fotografie: Mandy Brander – https://mandybrander.nl/

4. Fans kennen jouw kwaliteit en zijn sneller geneigd om méér te kopen

Je kunt jezelf misschien wel voorstellen dat je de eerste keer dat je op een webshop shopt, je niet gelijk je hele wagentje vol laadt. Eerst maar eens zien of het allemaal echt zo leuk, lekker, mooi en kwalitatief is als het lijkt! Als jij de verwachtingen weet te overtreffen en met kop en schouders uitsteekt boven de concurrentie is de kans op een herhaalaankoop groter. Maar dat niet alleen. Je klant is waarschijnlijk ook geneigd om meer te kopen nu hij of zij weet wat te verwachten!

Overtuigd?

Fans zijn één van de belangrijkste redenen dat een merk succesvol wordt. Ik hoop dat ik je daar van heb kunnen overtuigen. En dat je vanaf nu niet enkel meer naar het topje van de ijsberg kijkt en alleen focust op nieuwe klanten, maar juist ook op bestaande klanten!

In de derde blog deel ik 4 cruciale fouten die veel (webshop) ondernemers maken. En hoe jij dit beter kunt doen!

Doe jij er al alles aan om van klanten fans te maken?

 

Wil je op de hoogte blijven van handige marketingtips? Volg me dan op InstagramIk geef ook regelmatig een gratis Masterclass om je te helpen goed van start te gaan met jouw marketingplan. Of neem een kijkje op mijn website: mariekeplant.nl.

 

Over Marieke

Hi, ik ben Marieke en na 6 jaar te hebben gewerkt in verschillende (online) marketingfuncties bij o.a. Jumbo, Centraal Beheer, Smulweb en een digital marketing agency besloot ik het roer om te gooien! Ik had behoefte aan mijn eigen manier van werken en vrijheid om mijn leven zo in te richten als ik zelf wil. Daarom koos ik er voor om mij met mijn marketingbedrijf alleen te focussen op bedrijven in de food- en lifestyle branche. Wederzijdse passie voor een dienst en product leidt in mijn ogen naar een onweerstaanbaar resultaat! Daarom coach ik ondernemers in deze niche aan de hand van marketingtrajecten waarin we samen aan een kick-ass marketing strategie bouwen vanuit een goede basis en creatieve campagnes!

Volg:
Kris
Kris

Mijn naam is Kristel (29), shoe-aholic, sushilover, internetverslaafde en owner & founder van modemerk Treasure label! Mijn motto? If you never try, you’ll never know!

Find me on: Web | Instagram | Facebook

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *