4 fouten die je ervan weerhouden een succesvol merk te worden

4 fouten die je ervan weerhouden een succesvol merk te worden

Door: Marieke Plant

Je wordt niet zomaar een merk met fans zoals ik schreef in mijn vorige artikel van deze mini-serie. Daar moet je hard voor werken. Maar hard werken wil niet zeggen: meer uren, meer tijd, meer geld. Soms betekent hard werken juist slimmer werken! Bijvoorbeeld op basis van een plan. Op mijn Instagram pagina deel ik bijna dagelijks over dit onderwerp. Maar speciaal voor jullie heb ik de belangrijkste fouten alvast op een rijtje gezet! 

Als je je niet schuldig maakt aan deze fouten, ben je al lekker op weg en ken je de basis voor jouw marketingplan.

1. Schieten met hagel

Wat ik jammer genoeg veel zie gebeuren is dat webshop-owners keihard bezig zijn om beter vindbaar te worden of meer volgers te krijgen. Ze schieten direct in de de (creatieve) uitvoering. Ze zijn ervan overtuigd dat dat ze gaat helpen om meer te verkopen. En hoewel dat zéker belangrijke dingen zijn om aan te werken is er zoveel meer wat je kunt doen, waar je misschien nog geen weet van hebt! 

Maar eerlijk is eerlijk, met je voeten in de modder, in een weiland met koeien, kun je niet zien hoe het met de koeien achter in het weiland gaat…

Daarom vind ik het belangrijk om de helikopter-bril op te zetten zoals ik vertelde in deel I van deze serie. Even met de poten uit de modder en met een frisse blik kijken wat de next best action is! Hoe je dat doet?

Fotografie: Mandy Brander – https://mandybrander.nl/

2. Geen doel bepalen

Ik schrik ervan. Maar ze bestaan echt. Ondernemers zonder doelen. De omzet is wel oké. Maar een beeld van waar ze naartoe willen, daar ontbreekt het aan. Ik kan je één ding vertellen: zo, ga je nooit je maximale omzet behalen. Als je niet weet wat je wilt kun je er ook niet aan werken en blijf je maar een beetje ronddobberen. Stel dus ambitieuze doelstellingen, leg ze vast, maak ze meetbaar. Kortom: weet waar alles wat je doet aan moet bijdragen.

3. Je kent je droomklant nog niet

Er is een ideale klant voor jouw product, webshop of dienst. Jouw droomklant. Jouw droomklant waar je met gemak een fan van kan maken. Als je maar eens wist wat hem of haar bezighoudt.. 

De kracht van het kennen van jouw klant, vervolgens goede content maken en een succesvolle webshop draaien is dat jouw klant zich gehoord en gezien voelt. Dat hij zich kan identificeren met jouw aanbod. Dat hij voelt: Ja! Dit past bij mij, hier wil ik bij zijn! 

Dat gevoel kun je die klant alleen geven als je hem door en door kent. Alsof je een relatie met hem of haar hebt. Duik dus helemaal in jouw ideale klant: hoe oud is ze, hoe heet ze, hoe ziet haar leven eruit, wat is belangrijk voor haar?

Dit is een super waardevolle basis voor een goed marketingplan.

Fotografie: Mandy Brander – https://mandybrander.nl/

4. Ze snappen de klantreis niet

In mijn eerste blog uit deze serie deelde ik het belang van de klantreis. Hoe leert jouw droomklant jou kennen, hoe maak je van een volger een klant en van een klant een promotor? Hoe zorg je dat je een marketingplan hebt met de juiste acties voor jouw bedrijf?

Ik raad je aan om de hele klantreis in kaart te brengen en analyseren. Vergeet het topje van de ijsberg en duik in het diepe. Alleen als jij exact weet waar jouw kansen liggen en daar vervolgens mee aan de slag gaat, kun je doorgroeien tot een fantastisch merk met fans en een heerlijke omzet!

Maak jij je schuldig aan deze fouten?

 

Klinkt goed, maar hoe doe ik dat?

Ben je nu benieuwd hoe je aan deze stappen de juiste invulling geeft? Dan help ik je graag! Je kunt altijd een vrijblijvend adviesgesprek aanvragen op mariekeplant.nl of me een mailtje sturen. Je kunt me ook volgen op Instagram. Daar deel ik bijna dagelijks over deze onderwerpen én geef ik regelmatig een gratis Masterclass.

Volg:
Kris
Kris

Mijn naam is Kristel (29), shoe-aholic, sushilover, internetverslaafde en owner & founder van modemerk Treasure label! Mijn motto? If you never try, you’ll never know!

Find me on: Web | Instagram | Facebook

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *