Je eigen webshop starten deel 2

Yay het is tijd voor deel 2 van de blogreeks over mijn eigen webshop! Ik kan uuuuren over dit onderwerp door blijven praten en omdat ik vaak vragen krijg over het starten van een eigen webshop wil ik hier graag wat meer over vertellen. Heb je deel 1 gemist? Check dat artikel dan hier eerst nog even. In dit artikel ga ik wat dieper in op de eerste stap naar jouw eigen bedrijf: de webshop zelf! Ga je de webshop zelf bouwen, gebruik je een webwinkel systeem waarin je zelf aan de slag gaat of laat je je webshop meteen op maat maken? Ik zal je laten zien hoe ik dit heb aangepakt en laat hierbij ook de super beschamende oude lay-outs van mijn webshop zien.

Voor mij was het vanaf het begin de bedoeling om alles zo low-budget mogelijk aan te pakken, ik heb dus ook nooit geld geleend of een groot startkapitaal gehad waarvan ik  een op maat gemaakte webshop kon laten bouwen. Zoals je in deel 1 kon lezen was mijn webshop in het begin meer een hobby naast mijn studie en vond ik het leuk om alles zelf uit te zoeken, vandaar dat ik 5 jaar geleden heb gekozen om mijn webshop zelf te maken via CCV shop (toen nog BiedMeer). Dit was voor mij toen de ideale oplossing, want zo kon ik mijn webshop beginnen met een kleine investering (zo’n €40 per maand). Inmiddels hebben we nu meer dan een jaar een “nieuwe” (op maat gemaakte) Magento webshop. Dit ziet er een stuk professioneler uit en omdat je echt alles naar je eigen wensen aan kan passen kun je je ook veel beter onderscheiden van concurrenten en inspelen op de laatste trends. Als je 100% zeker bent van jouw zaak en je eigen webshop meteen serious business is zou ik dus wel aanbevelen meteen een professionele, op maat gemaakte webshop te (laten) bouwen. Ik heb dit laten doen door een internet marketing bureau in de buurt. Zo’n webshop laten bouwen kost trouwens al snel een paar duizend euro (en daarna komt er vaak de hosting nog bij), dus weet wel zeker dat je dit wil want het zou zonde zijn om dit geld te investeren voor niets.

Maar goed, voor het zover was heb ik heel wat geëxperimenteerd met de lay-out van de webshop. Ik heb op internet nog een paar lay-outs van de webshop terug kunnen vinden die ik zelf heb ontworpen.

2011

Haha ik moet mezelf toch even uitlachen als ik dit terug zie. Dit is de aller-allereerste lay-out van mijn webshop. Natuurlijk ziet het er niet uit (dat onduidelijke logo! Die vreselijke achtergrond!), maar bedenk wel dat dit 2011 was en er toen nog helemaal niet zoveel (kleine) webshops bestonden. Ik deed letterlijk maar wat. Daarnaast was mijn stijl toen ook heel anders. Ik was gek op tierelantijntjes, alles waar een strikje of bloemenprint op zat moést ik hebben. Vandaar ook deze drukke lay-out denk ik. Deze foto heb ik trouwens teruggevonden op de blog van Sharon van UniqueStyle.nl, erg grappig om terug te zien. Hoewel ik de webshop er hier niet uit vind zien ben ik toch blij dat ik het in het begin op deze manier heb aangepakt. Door alles zelf te doen heb ik een heleboel geleerd en weet ik voortaan hoe het wel (en hoe het niet) moet ;-).

2012

Een jaar later pakte ik het al iets anders aan. Ik koos voor een nieuw logo en ging voor een meer overzichtelijke lay-out in de kleuren wit, zwart en roze. Deze kleuren spelen nog steeds een belangrijke rol in de huisstijl van mijn webshop. Ook begon ik de producten te fotograferen op modellen (lees: mijn vriendinnen), zodat je een veel beter beeld kreeg van hoe de items staan op een echt vrouwenlichaam ;-). Toen nog in een kleine fotostudio en met wat knip- en plakwerk in Photoshop, tegenwoordig fotografeer ik alle kleding los en trek ik zelf alle nieuwe musthaves aan om (eerst buiten op locatie, nu met een vaste achtergrond) mooie “aan-foto’s” te maken. Duidelijke foto’s van je producten zijn sowieso heel belangrijk en persoonlijk vind ik duidelijke foto’s van kleding op modellen of liever nog “normale” vrouwen onmisbaar voor elke webshop.

2014/ 2015

Dit is hoe de webshop er een paar jaar geleden uitzag. Al wat meer clean, duidelijk en toch vrouwelijk. Toch wilde ik graag bepaalde dingen in de lay-out aanpassen (zoals een one-step checkout) die bij CCV Shop niet konden. Daarom hebben we in 2015 toch besloten een compleet nieuwe, professionele webshop te laten bouwen.

2015 / 2016

En dit is de webshop zoals ‘ie nu is! Doordat ik vanaf het begin alles zelf heb uitgezocht en veel heb geëxperimenteerd met de vormgeving wist ik precies hoe ik de webshop wilde hebben. Waar een bepaalde tekst moet staan om de conversie te verhogen, hoe het bestelproces eruit moet zien, welke zoekfuncties het beste resultaat opleveren etc.  Dit is een leerproces, maar daarnaast zijn er ook allerlei interessante boeken over geschreven. Aan een aantal van zulke boeken heb ik zelf ook veel gehad, misschien leuk om deze te delen in een aparte blogpost? 🙂

Anyways, hier zie je dus in het kort de weg van mijn webshop. Ben jij er inmiddels van overtuigd dat je ook het heft in eigen handen wil nemen en jouw eigen webshop wil beginnen? Super! Zet jouw plan op papier (zie deel 1) en bedenk eens hoe je dit aan wil pakken, ga je zelf experimenteren of de webshop meteen professioneel op maat laten maken? Vraag trouwens ook eens rond in je eigen netwerk of check Linkdin, grote kans dat je via via iemand jouw webshop (voor een fijn prijsje) kunt laten maken.

Heb jij plannen voor een eigen webshop? En wat zou jij heel graag willen weten over het starten van een eigen webshop?

Let me know, dan geef ik hier antwoord op in het volgende artikel!

2 Reacties

  1. Evelien
    20 januari 2017 / 8:33 pm

    Het enige wat mij tegenhoud zelf te beginnen is ruimte. Stockeer jij alles bij je thuis?
    Maak jij je foto’s met lichtspots binnen?
    Ik veronderstel dat je enkel je kleding op de pagina krijgt door photoshop, maar hoe krijg je het effect dat er precies iemand inzit zonder lichaam? Hoe krijg je dan het binnenste van de t-shirt als er normaal gezien een nek ofzo in de plaats zit.

    Je zegt in je vorige artikel dat je dat leren rokje al zoveel keer hebt moeten bijbestellen. Blijft dit dan zo lang beschikbaar bij je online leverancier?

    Sorry voor de vele vragen :p

    • 22 januari 2017 / 10:30 am

      Wat leuk dat je ook zit te denken aan een eigen webshop! Ik heb naast de webshop nog een Mini Store (aan huis), daar hangt de collectie en kunnen klanten ook meteen passen. Daarnaast heb ik het geluk dat ik thuis genoeg plek heb, waardoor ik nog een aparte ruimte heb voor voorraad en een eigen (kleine) fotostudio. Hier maak ik de productfoto’s zelf, daarna bewerk ik ze inderdaad in Photoshop. Je hebt hier trouwens speciale poppen voor (waarbij je de nek er als het ware uit kan halen). Je hoeft dit natuurlijk niet allemaal zelf te doen, je kunt het maken van de productfoto’s ook uitbesteden.

      Verder komt het inderdaad ook regelmatig voor dat we populaire items helaas niet meer opnieuw bij kunnen bestellen. Gelukkig heeft een van onze leveranciers het zwarte leren rokje vaak opnieuw op voorraad, waardoor wij ‘m ook weer vaak bij kunnen bestellen. Maar dit is dus inderdaad niet altijd het geval. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, ik zal je vragen ook nog meenemen voor het volgende artikel! Kan ik het een en ander nog wat duidelijker toelichten misschien 😉 Laat me zeker even weten als je jouw eigen webshop gaat beginnen, leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *