Je eigen webshop starten deel 1

Als ik vertel dat ik een eigen webshop heb krijg ik vaak de reactie: “Wauw wat gaaf, dat zou ik ook wel willen!”. Een eigen webshop is voor veel meiden een dreamjob, ik krijg dan ook vaak mailtjes met de vraag hoe ik het heb aangepakt met mijn webshop en of ik nog tips heb. Helaas kan ik niet al deze mailtjes beantwoorden, maar omdat er zoveel vraag naar is lijkt het me wel een leuk idee om er hier op mijn blog wat meer over te vertellen. Inmiddels is het alweer 5 jaar geleden dat ik mijn webshop ZoYou.nl ben begonnen. Time flies when you’re having fun! Dit begon eerst als hobby naast mijn studie Communicatie, maar is later uitgegroeid tot mijn fulltime baan. Nog steeds leer ik elke dag weer bij, dus het lijkt me tof om via deze blogserie wat meer te vertellen over het hebben van een eigen webshop en je op weg te helpen met mijn tips en ervaringen. Ben je benieuwd wat het runnen van een webshop nu eigenlijk inhoudt of ben je zelf misschien van plan een eigen webwinkel te starten? Lees dan snel verder!

Ten eerste wil ik even kwijt dat je geen eigen webshop hoeft te starten als het je doel is om snel geld te verdienen (I wish). Wie dus snel z’n bankrekening wil zien stijgen kan beter een “normale” (bij)baan gaan zoeken waarbij je verzekerd bent van een vast salaris elke maand. Als je een eigen webshop start zie je de nullen op je bankrekening helaas eerder afnemen dan toenemen. Je zal immers toch moeten beginnen met een (kleine) investering.

Serieus, het zal je verbazen hoeveel mensen denken er een webshop “even bij te doen” om snel en gemakkelijk wat bij te verdienen of rijk te worden. Deze webshops zijn dan ook altijd binnen een jaar weer opgeheven. Het lijkt misschien allemaal heel makkelijk en leuk, maar een eigen webshop starten en onderhouden is héél, héél, héél veel en hard werken. Je zult vaak veel langer werken dan de standaard werktijden van 9 tot 5 (ook in het weekend gaat het runnen van een webshop natuurlijk gewoon door) en in het begin vooral tijd en geld moeten investeren, in plaats van verdienen. Het is dus belangrijk dat hetgeen dat je wil gaan verkopen echt je passie is en je veel plezier beleeft aan het ondernemen, want vooral in het begin zul je nog niets verdienen (= winst maken) met je webshop. Loop je al langer rond met een leuk idee voor een eigen webshop en ben je bereid hard te werken voor je eigen bedrijf? Dan zou ik er zeker voor gaan!

Power Plan

Precies zoals deze quote hierboven zegt: begin met het opstellen van een plan. Dit hoeft geen dik boekwerk te zijn, een paar A4tjes zijn voldoende. Zet duidelijk op papier wat je wil gaan verkopen, wie je doelgroep is, wat je wil bereiken en hoe je dit wil gaan doen. Ik begon mijn webshop dus 5 jaar geleden tijdens mijn studie Communicatie. Ik volgde een half jaar de minor Psychologie en hoefde toen maar 1,5 dag in de week naar school (3x raden waarom deze minor mij het meest aansprak), dat was voor mij een perfecte kans om me in de overige tijd te verdiepen in het opzetten van mijn eigen webshop. Eigenlijk was het idee voor ZoYou.nl heel spontaan ontstaan. Shoppen is natuurlijk een grote hobby van me (van wie niet?!) en in die tijd shopte ik vaak bij de standaard modeketens zoals H&M, Zara en Primark. Leuke items voor betaalbare prijsjes dus, alleen vond ik het erg jammer om vervolgens 3 andere mensen in exact hetzelfde topje voorbij te zien lopen dat ik een week eerder bijvoorbeeld bij de H&M had gekocht. Daarom ging ik op zoek naar mooie, betaalbare mode items, maar dan nét even anders dan bij de grote modeketens. Want als ik ze niet in de stad kon vinden, dan zou ik mijn favoriete musthaves zelf wel gaan verkopen!

Ik heb uren het internet afgespeurd en ben uiteindelijk uitgekomen op een buitenlandse groothandel waar ik een voorraadje kleding inkocht. Ondertussen had ik ook veel research gedaan naar het opzetten van een webshop en had ik het idee voor de shop zo ongeveer in mijn hoofd. Niet op papier. Hoewel ik de webshop toen meer zag als een leuke bezigheid naast mijn studie was het wel een stuk beter geweest om vanaf dag één een duidelijk plan met doelstellingen op papier te zetten, dan heb je een soort houvast en kun je ook echt ergens naar toe werken.

Heb je een goed plan op papier, een pakkende naam bedacht en ben je er helemaal klaar voor? Dan is de allereerste stap in jouw carrière als ondernemer om je bedrijf bij de KvK in te laten schrijven. Binnen een half uurtje sta je weer buiten en is het officieel: je bent de eigenaar van jouw webwinkel! That’s it, zo simpel is het. Het is dan ook niet moeilijk om een eigen webshop te starten, dat kan iedereen. Een stuk lastiger is het om er een succes van te maken.

Work it #girlboss

Als je aan een webshop begint moet je natuurlijk al vrij snel de keuze maken hoe je dit gaat aanpakken: laat je het bouwen van je webshop uitbesteden door een professional/ bedrijf of ga je het helemaal zelf doen? Ik heb er 5 jaar geleden voor gekozen om de site zelf te gaan maken. Na mezelf suf georiënteerd te hebben op internet kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat BiedMeer (tegenwoordig CCV Shop) de beste optie voor mijn webshop was. CCV Shop is een webwinkel systeem waar je zelf je eigen webshop kunt ontwerpen en onderhouden tegen een vast bedrag per maand. Super easy peasy, alles in het systeem spreekt voor zich dus iedereen kan hiermee werken. Ik vond dit zelf erg fijn om mee te beginnen, je hoeft niet veel ervaring te hebben met het creëren van een webwinkel en hebt er ruime keuze in lay-out mogelijkheden. Daarnaast zit je nog nergens echt aan vast, de investering is klein (zo’n €40 per maand) en je kunt eerst eens kijken of het runnen van een eigen shop wel echt iets voor jou is. Hoe ik dit heb aangepakt zal ik je laten zien in deel 2 van deze blogserie.

In ieder geval wil ik je in dit eerste deel als belangrijkste tip meegeven: begin met een duidelijk plan van aanpak voor jouw webshop. Doe het liefst alvast wat onderzoek en verspreid een enquête waaruit blijkt of er echt vraag en behoefte is aan jouw idee of product. Verwerk in je webshop plan in ieder geval de volgende punten:

  • Mission statement: wie ben je als bedrijf en waar sta je voor?
  • Doelstellingen: wat wil je bereiken qua omzet/ traffic en binnen welk termijn?
  • De producten: welke producten ga je verkopen, waar ga je ze inkopen en wat worden je marges en prijzen?
  • De doelgroep: voor wie zijn de producten bedoeld? Probeer de doelgroep zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven.
  • Marketing: hoe ga je je doelgroep bereiken?
  • Huisstijl: wat voor beeldmateriaal, lettertype, kleuren en huisstijlmiddelen (zoals flyers, visitekaartjes etc.) ga je gebruiken?
  • Kosten: welke kosten komen er kijken bij het opstarten van jouw webshop, zijn er bijvoorbeeld dingen die je gaat uitbesteden?
  • Concurrentie-analyse: wie zijn je concurrenten, hoe pakken zij het aan en hoe ga jij je onderscheiden?

Ik ben heel benieuwd wat jullie van het eerste deel van deze blogserie vinden! Vinden jullie het fijn om meer te lezen over het starten van een eigen webshop? En heb/ wil je zelf misschien wel een eigen webshop?

Kris
Kris

Mijn naam is Kristel (28), shoe-aholic, sushilover, internetverslaafde en owner & founder van modemerk Treasure label! Mijn motto? If you never try, you’ll never know!

Find me on: Web | Instagram | Facebook

2 Reacties

  1. 8 juni 2017 / 10:59 am

    He leuk om te lezen. Ik vraag me alleen wel af hoe het werkt als je artikelen teruggezonden zijn omdat ze niet passen of stuk zijn. Hoe ga jij daar mee om? groetjes aneta

    • 8 juni 2017 / 6:53 pm

      Dankje Aneta! Alle artikelen mogen altijd binnen 14 dagen geretourneerd worden, het kan natuurlijk altijd voorkomen dat een artikel niet past of dat iemand het toch niet mooi vindt staan bij zichzelf. We storten het bedrag dan nog dezelfde dag terug. Gelukkig komt het niet vaak voor dat iets kapot is, maar mocht dit toch het geval zijn en kan de klant hier niets aan doen (zoals een naadje los of zoiets dergelijks) dan vergoeden wij de reparatiekosten 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *