Zo krijg je gratis bezoekers naar jouw webshop of blog

Bloed, zweet en tranen heb je erin gestopt. Uren, weken of zelfs maanden heb je eraan gewerkt: jouw eigen plekje op het world wide web. Super enthousiast post je op social media over jouw toffe webshop of blog, maar de bezoekers blijven uit. Of het is in ieder geval niet zo druk in jouw online shop als dat je gehoopt had. Terwijl je juist zoveel leuke producten of waardevolle content te bieden hebt. Herkenbaar? Kleine geruststelling: you’re not alone! Het internet staat zo bomvol met webshops en blogs dat het nu een heel stuk moeilijker is om jouw doelgroep te bereiken dan zo’n 7 jaar geleden. Zelfs op social media bereik je maar een klein percentage van jouw volgers. Tenzij je er een smak geld tegenaan gooit natuurlijk. Maar… dat kan gelukkig ook anders! Hieronder deel ik 3 tips om gratis (jep, echt helemaal voor niks- nada-noppes) bezoekers naar jouw webshop of blog te krijgen.

Teamwork

Cliché, maar waar: samen bereik je meer dan alleen! Ga dus op zoek naar partners waarmee jij samenwerkingen kunt aangaan. Heb je bijvoorbeeld een webshop met sieraden? Benader dan eens een kledingmerk dat qua stijl en doelgroep helemaal aansluit bij jouw shop. Zet samen een winactie op waarbij jullie volgers hun favoriete items in jullie webshops mogen uitzoeken. Of stel allebei een aantal producten uit jullie webshop beschikbaar en maak daar een toffe aanbieding van. Met mijn webshop Treasure label werk ik regelmatig samen met verschillende webshops via de speciale goodieboxen. Een van de voorwaarden is dat alle deelnemende webshops de box promoten waarbij we elkaar taggen, zodat we gebruik maken van elkaars netwerk. Win-win dus!

Als blogger kun je ook merken benaderen waar jij enthousiast over bent en vragen of je een gastblog voor hen mag schrijven, inclusief link naar jouw blog.

Interviews

Een andere manier om gratis bezoekers naar jouw website te krijgen is door jezelf te laten interviewen. Redacteuren en bloggers zijn altijd op zoek naar interessante content voor hun doelgroep. De grotere online platformen (maar ook “offline” magazines) hebben vaak vaste rubrieken waar telkens iemand anders geïnterviewd wordt. Kijk wat bij jou aansluit en geef jezelf op! Heb jij een bijzonder verhaal te vertellen? Stuur dan zelf een enthousiaste mail naar platformen die matchen met jouw verhaal. Ook zie je vaak interview oproepjes voorbijkomen in Facebook groepen als RuM (Roept u Maar) waar je op kunt reageren. Zelf ben ik bijvoorbeeld een keer geïnterviewd door The Goaldiggers Club en Marloes van Goals on Heels.

Als blogger kun je natuurlijk ook collega bloggers benaderen en afspreken om elkaar te interviewen of challenges te doen (dit zie je al vaak bij bekende Youtubers). Belangrijk is natuurlijk wel dat jouw website (liefst met een linkje) vermeld wordt in het interview. Dat is dus gratis reclame en dat betekent: meer bezoekers naar jouw website. Nog een voordeel: een link naar jouw webshop of blog versterkt ook nog eens de linkwaarde van jouw website, wat goed is voor jouw positie in de zoekmachines!

Slim met SEO

Over die positie in de zoekmachines gesproken, dat is natuurlijk een hele belangrijke. Als jij bovenaan in Google staat op relevante trefwoorden waar jouw doelgroep op zoekt, trekt dit natuurlijk maandelijks een heleboel extra gratis bezoekers naar jouw website. Heb je een eigen blog? Zorg er dan voor dat je je artikelen (bijna) altijd SEO-proof schrijft. Doe zoekwoordenonderzoek voor elk stuk content dat je schrijft met de Keywordtool of Ubersuggest en schrijf uitgebreide, relevante artikelen. Laat de zoekwoorden terugkomen in de tekst, de titel en de meta description. Heb je al veel blogartikelen online staan? Kijk dan eens hoe je deze teksten SEO proof kunt maken en optimaliseer de title tags en meta descriptions van deze oude artikelen. Als deze oude artikelen SEO geoptimaliseerd zijn kun je hier namelijk nog steeds honderden extra gratis bezoekers per maand uit halen!

Heb je een webshop? Dan is het echt een must om hier ook bij te gaan bloggen. Deel stylingtips, geef antwoord op vragen die de doelgroep heeft en schrijf alles SEO proof. Het kost misschien wat tijd, maar het kan je wel weer een heleboel nieuwe gratis bezoekers opleveren!

Tot slot nog een kleine bonustip: zet een duidelijke link naar jouw webshop of blog in je e-mail handtekening. Zeker als je vaak mailt levert deze kleine, simpele aanpassing je sowieso meer gratis bezoekers op!

Welke van deze tips pas jij al toe? Laat het me weten in een reactie hieronder en plaats daarbij meteen een link naar jouw blog of webshop. Wie weet levert het je nog meer gratis bezoekers op 😉

 

Kris
Kris

Mijn naam is Kristel (28), shoe-aholic, sushilover, internetverslaafde en owner & founder van modemerk Treasure label! Mijn motto? If you never try, you’ll never know!

Find me on: Web | Instagram | Facebook

Share:

4 Reacties

  1. 4 juni 2019 / 8:10 pm

    Leuk om te lezen, fijne tips! Die e-mail-handtekening hebben we en de blog ook wel; samenwerking is een goede tip!

    • Kris
      Auteur
      4 juni 2019 / 8:17 pm

      Bedankt voor je reactie Gerdine! Top dat je een aantal tips al toepast! Samenwerkingen kan ik inderdaad echt aanraden 🙂 En daar kun je ook lekker creatief mee zijn, succes!

  2. 5 juni 2019 / 8:55 am

    Wat een fijne tips! Ik vind het ook erg fijn om samen te werken. Geïnterviewd worden en gastbloggen had ik nog niet aan gedacht!

    • Kris
      Auteur
      5 juni 2019 / 3:32 pm

      Thanks Anna! Top! Als jij nog meer tips hebt, let me know 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *