Zo zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven!

Zo zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven!

Als je een eigen webshop of blog hebt, wil je natuurlijk dat jouw producten of artikelen door zoveel mogelijk mensen gezien worden. Bezoekers naar je website krijgen is één ding, maar zie ze dan ook nog maar eens vast te houden. Je wil natuurlijk wel dat je bezoekers jouw content interessant vinden, anders heb je voor niets zo hard zitten zwoegen op al je marketingactiviteiten. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bezoekers niet meteen een sprintje trekken naar het kruisje rechts (of voor alle Apple lovers: links) bovenin je scherm? Met onderstaande tips blijven jouw bezoekers langer op je website!

Speel met video

Als je een eigen webshop hebt, dan kun je jouw producten natuurlijk perfect uitlichten in video’s. Als je bijvoorbeeld speelgoed of gadgets verkoopt, kun je in een filmpje laten zien hoe de producten precies werken en wat je ermee kunt doen. Maar ook als je kleding of sieraden verkoopt kun je spelen met video in je webshop. Maak bijvoorbeeld inspirerende styling video’s waarbij je laat zien hoe je verschillende items met elkaar kunt combineren en plaats deze op de productpagina’s of speciale landingspagina’s. Verkoop je stationery? Dan is het natuurlijk heel leuk om in een video door de notitieboekjes en agenda’s te bladeren, zodat je klanten de binnenkant goed kunnen zien. Verkoop je zelf ontworpen producten, zoals posters en kaartjes? Laat dan eens in een video het productieproces zien, zodat je klanten zien hoe de collectie tot stand is gekomen. Mogelijkheden genoeg!

Voorbeeld van een lookbook video met inspiratie outfits voor de herfst

Heb je geen webshop, maar wel een blog? Ook dan kun je natuurlijk ook heel goed video’s verwerken op je website. Maak bijvoorbeeld een persoonlijke welkom-video die je op de homepage of op de “Over mij” pagina laat zien. Zo krijgen je bezoekers meteen een goed beeld van de persoon achter de blog, wat ook voor meer verbondenheid zorgt. Of misschien heb je naast je blog al een eigen Youtube kanaal waar je op vlogt of andere video’s maakt, deze kun je natuurlijk ook prima doorplaatsen op je blog.

Gebruik interne links

Interne links zijn links die verwijzen naar pagina’s binnen jouw website. Als je goed kijkt zie je dat ik dit ook heb gedaan in de eerste alinea van dit artikel. Door interne links te gebruiken kun je voorkomen dat bezoekers meteen afhaken, maar juist gaan doorklikken naar een ander product of artikel op jouw website. In je webshop kun je dit bijvoorbeeld op productpagina’s doen, door in de tekst te linken naar een blogartikel waar meer informatie is te vinden over dat specifieke product. Voorbeeldje: je verkoopt minimalistische sieraden, zoals een gouden ketting met bedeltje. Dan kun je in de tekst op de productpagina linken naar een blogartikel met tips over het stylen van verschillende gouden kettingen, dat je eerder hebt geschreven. Andersom kun je in blogartikelen natuurlijk ook heel goed verwijzen naar eerder geschreven blogartikelen of relevante producten.

Belangrijk is wel dat je altijd relevante interne links plaatst, anders haakt je bezoeker alsnog af. Zo link ik hierboven in de eerste alinea naar een artikel over het gratis krijgen van bezoekers naar je webshop of blog. Want als je dit artikel leest, is de kans groot dat je daar ook geïnteresseerd in bent. Op die manier zorgen interne links er niet alleen voor dat bezoekers langer op je website blijven, maar het geeft ook nog eens een flinke boost voor je SEO!

Toon relevante producten of blogartikelen

Nog een manier om bezoekers langer op je webshop te houden: laat relevante producten zien op de productpagina’s. Zo kun je onderaan of rechts in beeld een aantal suggesties geven voor vergelijkbare items. Ik doe dit zelf op mijn webshop onderaan alle productpagina’s met de zin “Dit vind je vast ook tof”.  Als je verschillende kleding en accessoires verkoopt kun je bij een sweater natuurlijk ook prima een bijpassende broek, jas en sieraden laten zien die de outfit compleet maken. Grote kans dat je bezoekers doorklikken en langer blijven hangen. Plus: meer bij jou shoppen!

Zo pas ik dit toe op de productpagina’s van mijn webshop Treasurelabel.nl

Enne.. als je in dit artikel naar beneden scrollt zie je daar ook een aantal interessante blogartikelen staan, waar jij wellicht ook interesse in hebt. Je kunt deze tip dus ook heel goed op je blog toepassen, maar dan met artikelen in plaats van producten!

Chatfunctie

Ik schreef er al eerder over, een chatfunctie (yes, weer een intern linkje!) is tegenwoordig onmisbaar op iedere webshop! Want als je in de winkel ergens een vraag over hebt, trek je toch ook meteen een verkoopmedewerkster aan de mouw? En is er op dat moment niemand beschikbaar of word je niet goed geholpen, dan loop je vaak al snel de deur uit. Online werkt dit precies hetzelfde. Als een potentiële klant een bepaalde vraagt heeft, dan wil zij (of hij) hier graag snel antwoord op. Als ze dat niet snel kunnen vinden klikken ze waarschijnlijk snel weer weg. Tenzij je dus een handige chat op je webshop hebt staan, waar klanten jou met één klik kunnen bereiken. Zo blijven bezoekers langer op je webshop, maar is de kans ook nog eens groot dat je meer verkoopt.

De chatfunctie op mijn webshop Treasurelabel.nl

Ook als je alleen een blog hebt kun je eens experimenteren met een chatfunctie. Als je blogt over een specifieke niche zul je waarschijnlijk bezoekers aantrekken met veel interesse en/of vragen over de onderwerpen waar jij over schrijft. Met een chat kunnen zij direct vragen stellen aan jou. Op die manier heb je dus direct contact met je lezers, wat niet alleen handig maar ook nog eens erg leuk is!

Pas jij bovenstaande tips al toe? En hoe probeer jij bezoekers langer vast te houden op je website?

Waardevolle webshop tips in je mailbox ontvangen?

Als je je inschrijft voor deze mailing ontvang je één tot twee keer per maand waardevolle tips om jouw webshop te laten groeien.

Zo blijven bezoekers langer op je website

Kris
Kris

Mijn naam is Kristel (28), shoe-aholic, sushilover, internetverslaafde en owner & founder van modemerk Treasure label! Mijn motto? If you never try, you’ll never know!

Find me on: Web | Instagram | Facebook

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *