Opvallen met je webshop: zo doe je dat!

Opvallen met je webshop: zo doe je dat!

Tegenwoordig zijn er duizenden webshops in Nederland. En nu onze levens zich door het coronavirus vooral online afspelen, komen er alleen nog maar meer bij. Het is dus heel belangrijk dat je weet hoe je kunt opvallen met jouw webshop. Hoe zorg je er nu voor dat je jezelf onderscheid van al die concurrentie? Goed nieuws: dat is makkelijker dan het lijkt. Ik geef je in dit artikel het geheim van het succes van mijn webshop!

Opvallen met webshop: first things first

Natuurlijk valt en staat je webshop met je producten. Je kunt nog zo’n bekende webshop hebben met honderden orders per dag, als het product van slechte kwaliteit blijkt te zijn zal alles weer retour komen. Het is dus belangrijk dat je 100% achter je eigen producten staat en het liefst ook enigszins unieke producten verkoopt. Als je de zoveelste kleding webshop hebt met dezelfde collectie / merken als alle anderen, zonder duidelijk concept, dan wordt het steeds lastiger om jezelf te onderscheiden. Maar ook dan is het nog steeds mogelijk! In mijn e-book ga ik hier wat dieper op in en geef ik je een aantal manieren om tot een duidelijk en uniek concept te komen. Maar hoe kun je nu echt opvallen met je webshop?

Personal branding

Laat jezelf zien! Klanten kopen namelijk niet bij jou om de producten die je verkoopt, ze kopen voornamelijk vanwege hoe en waarom je het te koop aanbiedt. Onthoud dit heel goed, want dit is echt het geheim voor succes met je (kleinere) webshop. Met mijn eerste webshop heb ik jarenlang allerlei kleding en accessoires verkocht. In 2011 opende ik de deuren van mijn eerste webshop, dus toen was er nog niet zoveel concurrentie. De eerste jaren kwamen de bestellingen min of meer “aanwaaien”, met name door social media. Tegenwoordig is de hele webshop wereld compleet veranderd. “Gewoon” een webshop openen en daar producten in zetten en deze promoten op social media is niet meer genoeg.

Toen ik eind 2019 mijn huidige tassenmerk Treasure label lanceerde liep dit oké. Het was nieuw en alle tassen zijn 100% uniek, omdat ze van restleer gemaakt worden. Maar de webshop begon pas echt hard te lopen toen ik mezelf vanaf begin dit jaar liet zien op social media. Doodeng vond ik het, want wat zouden andere mensen wel niet denken van mijn Brabantse accent? Of misschien vonden ze het wel helemaal niet boeiend wat ik te zeggen had. Maar wat bleek? De interactie met de volgers schoot omhoog! Ineens zagen mensen wie er nu precies achter het merk Treasure label zit. Natuurlijk had ik al wel vaker foto’s van mezelf gepost met de tassen, maar dat is toch heel anders dan bewegend beeld.

Zo laat je jezelf zien

Elke keer als er een nieuwe collectie tassen binnenkomt maak ik video’s (op Instagram Stories) waarin ik ze aan het uitpakken ben. Hier komen altijd ontzettend veel enthousiaste reacties op en dus ook direct bestellingen. Inmiddels verkoop ik zelfs bijna 50% direct via Instagram door deze video’s, deze producten halen de webshop dan niet eens!  Ook plaats ik regelmatig een video met een update, bijvoorbeeld nu over de coronacrisis en wat voor effect dit heeft op de webshop. Of als ik een bepaalde vraag vaak voorbij zie komen beantwoord ik deze in een video via Instagram Stories. Er is zoveel mogelijk! Zo kun je bijvoorbeeld ook het inpak proces laten zien. Of als je een product verkoopt dat je kunt gebruiken (zoals een kruimeldief, ik noem maar wat), dan kun je deze ook in een video demonstreren. Of wat dacht je van inspirerende video’s waarbij je leuke outfits laat zien met jouw kleding collectie? Dit kun je op Youtube en je webshop plaatsen, maar je kunt het ook gewoon lekker laagdrempelig op Instagram (via Stories) doen. Het leuke hieraan is dat je hier ook polls en vragen bij kunt plaatsen, zodat je meteen reacties van je volgers ontvangt. Zo leer je je doelgroep ook meteen beter kennen, waar je je aanbod dus weer op af kunt stemmen!

Opvallen met webshop
Persoonlijke Stories op het Instagram kanaal van mijn webshop @treasurelabel

No one is you and that is your power

Laat jezelf dus zien, want er is niemand zoals jij. No one is you and that is your power! Door jezelf te zijn en dit te laten zien, op social media, je webshop, op Youtube of waar dan ook, kun jij jezelf onderscheiden van de rest. Echt, dit is zo belangrijk! En denk je nu: no way, niks voor mij, dat vind ik veel te eng! Geloof me, dat heb ik ook jaren gedacht. Maar ten eerste: fuck it wat anderen ervan zouden kunnen denken. Hier heb je geen invloed op, dus waarom zou je je er druk over maken? En ten tweede: jouw volgers scrollen voortdurend door hun tijdlijn en zien naast jouw video nog tientallen anderen. Je maakt er zelf dus waarschijnlijk een big deal van, terwijl het dat eigenlijk niet is. Mensen zijn namelijk helemaal niet zoveel met jou bezig als dat jij zelf denkt ;-).

Vind je het toch nog spannend? Oefen dan eerst eens voor de camera. Dit kan gewoon thuis, door tegen de camera (of je telefoon camera) te kletsen alsof je met je beste vriendin aan het Facetimen bent. Of wat ik heb gedaan: vlog op vakantie! Toen ik eind vorig jaar met mijn vriend een lang weekend naar Londen ging heb ik alles op beeld vastgelegd. Niet om openbaar te posten, maar gewoon voor onszelf. Leuk om later terug te zien én zo raakte ik dus echt veel meer vertrouwd met de camera. Is dit allemaal toch nog een stapje te ver? Begin dan eens gewoon met het plaatsen van een duidelijke foto van jezelf met een introductie. Wie ben je, waarom ben je met jouw webshop begonnen, wat is jouw passie, wat zijn je hobby’s etc. En vergeet natuurlijk ook niet om dit duidelijk terug te laten komen op jouw “Over ons / Over mij” pagina in je webshop. Mét een mega grote foto van jezelf! 😉

Pas jij personal branding al toe met jouw webshop? Hoe onderscheid jij jezelf van de concurrentie?

Waardevolle webshop tips in je mailbox ontvangen?

Als je je inschrijft voor deze mailing ontvang je één tot twee keer per maand waardevolle tips om jouw webshop te laten groeien.


Volg:
Kris
Kris

Mijn naam is Kristel (29), shoe-aholic, sushilover, internetverslaafde en owner & founder van modemerk Treasure label! Mijn motto? If you never try, you’ll never know!

Find me on: Web | Instagram | Facebook

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *