6 tips om klanten te binden aan je webshop

6 tips om klanten te binden aan je webshop

Het grootste compliment dat je als webshop eigenaar kunt krijgen? Terugkerende klanten! Deze klanten zijn namelijk zo enthousiast over jouw producten, service en/of missie, dat ze dolgraag nog meer bestellingen in je webshop plaatsen. Super leuk en niet alleen goed voor je omzet, maar vaste klanten hebben ook weer een heleboel andere potentiële klanten voor jou in hun netwerk. Eigenlijk kun je vaste klanten dus zien als wandelende reclameborden. Vriendinnen, familie, collega’s… jouw vaste klanten zullen ze maar al te graag over jouw webshop vertellen als ze zich verbonden voelen met jouw bedrijf. Vaste klanten (of fans, ambassadeurs, hoe je ze ook wil noemen) zijn dus heel belangrijk voor jouw shop. Daarnaast is het ook veel makkelijker én goedkoper om klanten die al eens bij je hebben besteld nog een keer te laten bestellen, dan steeds nieuwe klanten te vinden. Daarom in dit artikel: 6 tips om klanten te binden aan jouw webshop!

Klanten binden aan jouw webshop

Naast een mooie, gebruiksvriendelijke webshop, geweldige producten en een belachelijk goede service bieden zijn er nog een aantal dingen die je kunt doen om klanten aan jouw webshop te binden. Pas jij deze tips al toe?

Tip 1: Verras met een gratis cadeautje

Klanten aan je webshop binden begint al bij het versturen van de eerste bestelling. In mijn e-book heb ik het er ook al over: maak van je bestellingen echt een feestje. Extra leuk is om je klanten te verrassen met een gratis cadeautje bij de bestelling. Hiermee zul je jouw klant niet alleen blij verrassen, maar je creëert hiermee ook het gevoel van wederkerigheid. Als je iets krijgt, ben je daarna namelijk sneller geneigd iets terug te doen. Tip: vergeet niet de waarde te vermelden van wat je weggeeft, dan heeft het nog meer waarde in de ogen van de ontvanger. Zo geef ik bijvoorbeeld in mijn webshop een gratis cadeau naar keuze weg: een sterren ketting of sterren oorbellen ter waarde van €15. Waarom sterren? Omdat ik mijn klanten er elke dag weer aan wil herinneren dat ze horen te shinen!

Klanten binden met een gratis cadeau

Klanten binden met een gratis cadeautje: in mijn webshop geef ik een paar goudkleurige sterren oorbellen of sterren ketting weg

Tip 2: Kortingscode bij bestellingen

Een ander extraatje dat je bij bestellingen kunt doen is een flyer met een leuke kortingscode, speciaal voor klanten. Je kunt hier een persoonlijke code van maken (bijvoorbeeld de naam van de klant) of een algemene code zoals VIP10 voor 10% korting. Met deze kortingscode verlaag je de drempel om nog eens een bestelling in je webshop te plaatsen.

Tip 3: Spaaractie om klanten te binden

Thuisbezorgd, Albert Heijn, Hunkemöller… Ze maken allemaal gebruik van speciale spaaracties om klanten terug te laten komen. Dus waarom zou jij daar ook geen gebruik van maken in jouw webshop? Geef bijvoorbeeld bij elke €10 (afhankelijk van jouw producten natuurlijk) een aantal spaarpunten. Bij een volle “kaart” krijgt een klant vervolgens een speciaal kortingsbedrag of misschien wel een tof cadeau uit jouw webshop. Daarnaast kun je klanten ook punten geven als ze bijvoorbeeld je Facebook pagina liken of een review achterlaten.

Tip 4: Winactie voor bestaande klanten

Organiseer jij regelmatig een winactie op social media? Dan zul je vast merken dat hier ook mensen op reageren die meedoen aan alle online winacties en eigenlijk helemaal niet bij jouw doelgroep passen. En die dus ook niet oprecht interesse hebben in jouw webshop. Wat beter werkt? Een winactie voor bestaande klanten! Op die manier kun je hen eens in het zonnetje zetten én dit draagt bij aan de loyaliteit. Hoe je zo’n winactie op kunt zetten? Maak een speciale landingspagina aan waar alleen bestaande klanten toegang tot hebben, bijvoorbeeld met een wachtwoord (dit kan hun naam of ordernummer zijn) of stuur je bestaande klanten een mailtje (als ze daar natuurlijk toestemming voor hebben gegeven).

Klanten binden, meer bestellingen

Een bestelling uit mijn webshop Treasurelabel.nl

Tip 5: VIP avond met goodiebag

Behalve online, kun je jouw klanten ook offline aan je webshop binden! Organiseer bijvoorbeeld eens een speciale VIP avond waar bestaande klanten de mogelijkheid krijgen om de collectie met speciale kortingen te shoppen. Laat hen allemaal één tot drie vriendinnen meenemen (dit zijn weer potentiële nieuwe klanten!) en geef iedereen een toffe goodiebag mee naar huis. Je kunt zo’n event thuis organiseren, maar natuurlijk ook in samenwerking met een tof koffietentje dat helemaal bij jouw shop past. Op die manier kun je jullie krachten bundelen en maak je er echt een gezellig avondje uit van voor jouw bestaande klanten. Wedden dat je deze bestaande klanten hiermee omtovert tot vaste klanten en misschien wel fans?

Tip 6: Speciale landingspagina met korting

Zo’n VIP avond kun je natuurlijk ook online organiseren. Maak een speciale landingspagina aan waar alleen bestaande klanten toegang tot krijgen op een bepaalde tijd. In die tijd kunnen alleen zij de collectie (of bepaalde populaire items) met korting shoppen. Maak het lekker exclusief, zodat jouw klanten zich ook echt speciaal voelen. Succes gegarandeerd!

Ik ben benieuwd of jij deze tips al toepast in jouw webshop! Wat doe jij om jouw klanten aan jouw webshop te binden?

Waardevolle webshop tips in je mailbox ontvangen?

Als je je inschrijft voor deze mailing ontvang je één tot twee keer per maand waardevolle tips om jouw webshop te laten groeien.

6 tips om klanten aan je webshop te binden

Kris
Kris

Mijn naam is Kristel (28), shoe-aholic, sushilover, internetverslaafde en owner & founder van modemerk Treasure label! Mijn motto? If you never try, you’ll never know!

Find me on: Web | Instagram | Facebook

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *