
Eén van de allerleukste banen die er is? Een eigen webshop runnen! Yes ik kan het weten, want in 2011 opende ik de digitale deuren van mijn eerste webshop ZoYou.nl! Door de jaren heen is deze webshop natuurlijk heel wat keren vernieuwd en verbeterd, want niets gaat zo snel dan de online wereld! Heb je net het één aangepast, komen er alweer nieuwe trends en mogelijkheden om de hoek kijken.
Inmiddels ben ik met ZoYou gestopt en is ruim een maand geleden de webshop van mijn eigen merk Treasure label live gegaan. Daarnaast heb ik in de afgelopen jaren parttime voor verschillende andere webshops gewerkt, zoals Tango Shoes en de webshop van V&D. Eigenlijk ben ik dus al jarenlang (bijna dag en nacht) bezig met webshops en heb ik een heleboel kennis hierover opgedaan! Heb jij zelf ook een webshop? Dan heb ik hier 5 webshop tips voor je die je absoluut moét toepassen in je shop!
1. Chat
Tegenwoordig zie ik het (gelukkig) steeds vaker bij andere webshops: een online live chat. Dit is echt een must! Stel je hebt een offline winkel en er komt een potentiële klant binnenlopen. Dan begroet je deze toch ook even vriendelijk en laat je weten dat ze met vragen altijd bij jou terecht kunt? Precies dit kun je nu ook in jouw webshop doen via een live chat!
Ik gebruik zelf al jaren de Zopim live chat. Als je naar mijn webshop gaat zie je rechts onderin een balkje met de tekst: Vraagje? Chat met ons! Om het zo persoonlijk mogelijk te maken zie je hierbij ook meteen mijn naam en een foto. Deze chat is op elke pagina te zien, dus potentiële klanten kunnen op elk moment heel makkelijk contact opnemen en een vraag stellen. Zo kun je twijfelende klanten dus over de streep trekken en hier direct verkopen uit halen! Daarnaast is het voor klanten natuurlijk ook super fijn dat ze zo snel geholpen kunnen worden. Belangrijk is natuurlijk wel dat je bereikbaar bent. Zit je niet de hele dag achter de computer? Zet de Zopim app dan gewoon op je telefoon, dan krijg je de chats ook meteen daar binnen en kun je je klanten alsnog snel helpen!
2. Foto’s in dezelfde stijl
Dit lijkt super logisch, maar toch zie ik nog heel vaak verschillende soorten foto’s op categoriepagina’s van webshops voorbij komen. Bijvoorbeeld productfoto’s van alleen het product (met een witte achtergrond), daarnaast een foto van een product op een model in een studio en daarnaast weer een foto van een ander model dat buiten op straat staat etc. Dit oogt heel rommelig op een categoriepagina en ik heb dan ook altijd de neiging om meteen weg te klikken.
Veel webshop owners zullen dit doen omdat het lekker makkelijk is: je koopt een product in, gebruikt het beeldmateriaal van de leverancier, alleen even uploaden en klaar. Maar omdat je waarschijnlijk bij verschillende leveranciers inkoopt zul je dus ook verschillende soorten foto’s hebben en dat staat erg onprofessioneel. Maak dan ook altijd zelf foto’s (of nog beter: laat dit doen door een professionele fotograaf) en zorg dat ze bij elkaar passen. Bij mijn nieuwe webshop heb ik ervoor gekozen om de foto’s van de fotoshoot als eerste te tonen op de categoriepagina’s. Als je met je muis over de foto’s gaat zie je de losse productfoto’s. Alle foto’s hebben dus dezelfde stijl waardoor het een eenheid is én meteen herkenbaar op social media.
3. Call to action
De meeste mensen zullen via je homepage je webshop binnenkomen. Maar natuurlijk wil je graag dat ze ook verder gaan kijken naar al die andere prachtige pagina’s, toch? Zorg er daarom voor dat er een duidelijke call-to-action te zien is. Even simpel gezegd: maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk om door te klikken. Dit kun je doen door aantrekkelijke banners en opvallende knoppen. Waar wil je ze naartoe leiden? Als dit niet meteen in één oogopslag duidelijk is zullen ze waarschijnlijk al snel met hun muis naar het kruisje rechts- (of linksboven, voor alle Apple lovers) gaan.
4. Duidelijke teksten
Ook dit klinkt weer logisch, maar toch zie ik het nog zo vaak misgaan op webshops: zorg ervoor dat je teksten kloppen en goed zijn! Niet alleen SEO technisch, maar let ook op spelfouten en de stijl van je teksten. Kies sowieso hoe je jouw bezoekers aan wil spreken: met je, u of jullie? Met mijn webshop wil ik graag persoonlijk overkomen, daarom spreek ik klanten altijd aan met “je”. Maak hierin zelf een keuze, kijk wat het beste bij jouw webshop en doelgroep past. En hou je hier vervolgens altijd aan. En met altijd bedoel ik dan ook ALTIJD. Op alle pagina’s van je webshop, maar ook via mails, social media en telefonisch contact.
Ik zie vaak nog bij webshops een mix van je en u. Dan staat er op de productpagina bijvoorbeeld een persoonlijke tekst waar ik met “je” aangesproken wordt, maar als ik vervolgens op de klantenservice pagina’s kijk wordt het ineens zakelijk en staat er “u”. Als je je teksten zelf schrijft zit je er waarschijnlijk zo diep in dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Laat dan ook altijd iemand anders nog even je teksten checken op spelfouten en andere slordige foutjes.
5. One-step checkout
En last but not least: zorg ervoor dat je klanten heel makkelijk en snel af kunnen rekenen. Als iemand een toffe sweater in mijn webshop heeft gevonden en ‘m af wil rekenen wil ik natuurlijk dat ze dit zo makkelijk mogelijk kan doen. Dit betekent: zo min mogelijk kliks. Want hoe langer het duurt voordat een klant kan afrekenen, hoe meer tijd hij/zij heeft om te twijfelen en toch nog weg te klikken. Een one-step checkout is daarom echt een must. Je hebt dan eigenlijk maar 1 pagina waarop de klant alles tegelijk in kan vullen. Aan de linkerkant het adres, in het midden de betaalwijze selectie en rechts een overzicht van de bestelling. Daarna ga je als klant meteen door naar de bank om te betalen. Easy peasy!
Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt! Nog meer tips & tricks lezen? Ik ben onlangs geïnterviewd voor TheGoaldiggersclub.com over het runnen van een eigen mode webshop. Je kunt het complete interview hier lezen.
Natuurlijk vind ik het ook super tof om nieuwe webshops te ontdekken, dus laat je die van jou even achter in een reactie? 🙂
Hi
Ik heb een beginnende webshop met items om zelf haaraccessoires te maken.
Heb je tips voor mij hoe ik klanten kan trekken en mijn hoempage aantrekkelijker te maken?
Ik heb nog geen groot aanbod maar ben druk bezig ermee.
Liefs
Auteur
Wat leuk Monique! Toevallig ben ik bezig met het schrijven van een e-book waarin ik allerlei tips ga geven over het starten en succesvol maken van je eigen webshop. Ik krijg hier vaker vragen over, dus misschien ook interessant voor jou om te lezen 🙂 Ik zal je vragen in ieder geval ook meenemen!