Blogtips: Hoe kun je als blogger het beste bedrijven benaderen?

Blogtips: Hoe kun je als blogger het beste bedrijven benaderen?

Als webshop owner krijg ik zo ongeveer dagelijks mailtjes van bloggers binnen met de vraag of ik samen wil werken. Hartstikke leuk natuurlijk, maar als ik aan iedereen die me mailt gratis items op zou moeten sturen zou de webshop nu leeg zijn 😉 . Daarom maak ik (en andere bedrijven natuurlijk ook) een strenge selectie van bloggers die interessant zouden kunnen zijn. Want aan een blogger die net 2 weken bezig is en 50 volgers heeft heb je als bedrijf natuurlijk niet zoveel. Sommige van jullie weten misschien dat ik naast mijn eigen webshop ook nog bij Blog Brains werk. Dit is, even kort gezegd, een blognetwerk waarbij jij met jouw blog (zelfs als kleine blogger!) geld kan verdienen. Voor mijn werk heb ik dus letterlijk dagelijks contact met honderden verschillende bloggers. Sommigen zijn heel professioneel en weten precies hoe ze zichzelf kunnen presenteren. Toch merk ik ook dat veel bloggers dit nog lastig vinden.

Blog Brains benadert bedrijven zelf, jij beslist als blogger vervolgens welke opdrachten je graag zou willen doen. Maar daarnaast wil je natuurlijk nog meer uit je blog halen en zelf ook bedrijven benaderen. Misschien doe je dat op dit moment zelfs al wel, maar levert het nog niet vaak genoeg leuke samenwerkingen op. Benieuwd hoe je als blogger het beste bedrijven kunt benaderen en zo een positieve indruk kunt achterlaten? Ik geef je in dit artikel graag een aantal blogtips!

Ben je al een hele tijd actief bezig met jouw blog? Heb je goede content, redelijk wat vaste bezoekers opgebouwd en trouwe volgers op social media? Dan wordt het tijd om je blog to the next level te brengen en samen te werken met bedrijven. Indien je hierin geïnteresseerd bent natuurlijk, maar dat neem ik wel aan, aangezien je op deze link hebt geklikt 😉 . Omdat ik als eigenaresse van een webshop én contactpersoon bij Blog Brains inmiddels heel wat ervaring heb (zowel vanuit de blogger als de opdrachtgever kant) geef ik je hier graag een aantal tips!

1. Het onderwerp van je mail

Het begint allemaal met een leuke onderwerpregel van je mail. Je wil immers dat de andere persoon jouw mail opent toch? Ik krijg vaak mailtjes met het onderwerp “Samenwerken” of “Samenwerking”. Dit is natuurlijk wel duidelijk, maar springt er niet echt uit. Denk dus goed na over een originele titel.

2. De aanhef

Dit vind ik persoonlijk heel belangrijk. Ik denk dat veel bloggers soms vergeten dat er daadwerkelijk een persoon aan de andere kant zit die de mail leest. Je mailt namelijk niet naar bedrijven, maar naar personen. Zorg er dus altijd voor dat je de website van het merk of de webshop waarnaar je mailt goed doorleest. Kijk sowieso even op de “Over Ons” pagina om te zien wie er werken en naar wie je een mailtje stuurt. Gebruik die naam dan ook in de aanhef van je mail. Als je met mijn webshop zou willen samenwerken zie je meteen op de “Over Ons” pagina dat ik Kristel heet. Begin de mail dan ook met: Hi Kristel. Dit klinkt natuurlijk mega logisch, maar je wil niet weten wat ik allemaal al voorbij heb zien komen. Vaak beginnen de meeste mails heel onpersoonlijk, zoals:

– Beste,
– Hallo,
– Geachte meneer/mevrouw,

Eigenlijk heb ik dan al niet eens meer zoveel zin om verder te lezen, want hieruit blijkt dat je niet eens de tijd hebt genomen om mijn website goed te bekijken. De grootste blunder die ik voorbij heb zien komen is een aanhef met daarin een andere webshop (dus: Beste Modemusthaves). Ja, serieus. Dit is me wel altijd bijgebleven, maar niet op een positieve manier 😉

3. Persoonlijk

Meteen inhakend op bovenstaand: schrijf een persoonlijke mail. Dit is zo belangrijk. 9 van de 10 mailtjes die ik krijg zijn standaard mails waarvan het overduidelijk is dat deze exacte mail naar meerdere webshops is gestuurd. Natuurlijk kun je een standaard opzet maken waarin je enthousiast vertelt wie je bent, wat je doet en vooral wat je te bieden hebt (heel belangrijk voor opdrachtgevers!). Maar voeg er wel altijd iets persoonlijks aan toe. Dit kan bijvoorbeeld iets zijn wat jou is opgevallen op de website of bijvoorbeeld jouw favoriete product uit de collectie. Zo kom je enthousiast over, laat je zien dat je moeite hebt gestoken in de mail en dat je oprecht geïnteresseerd bent.

Zoals ik daarnet al zei willen bedrijven graag weten wat jij hen te bieden hebt. Ze kunnen namelijk niet aan iedereen gratis producten weggeven of advertorials betalen. Vertel na een korte kennismaking (wie ben je, wat doe je en waarom doe je het) in je mail dus wat jij voor het bedrijf kunt betekenen. Schrijf dus niet:

Ik vroeg me af of jullie misschien geïnteresseerd zijn in een samenwerking? Dus dat ik jullie items bijvoorbeeld mag promoten en reviewen voor mijn blog.

Maar bedenk een originele manier om samen te werken. Hoe zie jij de samenwerking voor je? Wil je een kledingitem promoten in een outfit post, wil je een hele campagne opzetten met het bedrijf, zou je graag een advertorial schrijven over een bepaald onderwerp en hierin het merk benoemen, wil je een Instagram post plaatsen? En wat krijgt de opdrachtgever hiervoor terug? Meer volgers, een betere linkwaarde, exposure? Natuurlijk heeft de opdrachtgever hier zelf ook ideeën over, maar als je zelf initiatief toont en met toffe ideeën komt maak je de opdrachtgever al enthousiast en val je op!

4. Mediakit

Voeg in de bijlage een actuele mediakit toe. Zie de mediakit als een soort “blog CV”. Plaats één of meerdere toffe foto’s die jou en jouw stijl laten zien, vertel wie jouw doelgroep is en vermeld natuurlijk jouw blog en alle social media kanalen + unieke bezoekers per maand, volgers per kanaal etc. Je kunt hier ook nog in het kort wat over jezelf vertellen en waar jij voor staat. In de mediakit kun je eventueel ook jouw voorwaarden wat betreft samenwerkingen vermelden. Dit hoeft helemaal niet uitgebreid te zijn en kan allemaal gewoon op 1 blad. Zorg dat de mediakit een toffe lay-out heeft (liefst in de stijl van jouw blog) en voeg ‘m als PDF toe aan de mail. Zoek maar eens op Pinterest op “mediakit” voor wat inspiratie. In de mail kun je vervolgens naar de mediakit verwijzen, zo heeft de opdrachtgever meteen in één oogopslag een goed beeld van jou en jouw blog.

5. Check, check, dubbelcheck

En tot slot: lees je mail altijd nog een keer helemaal door en dubbelcheck op spelfouten. Want ik kan je vertellen, een mail vol met spelfouten is de allergrootste irritatie van elke opdrachtgever!

Als je deze blogtips toepast zul je sowieso een goede indruk achterlaten bij bedrijven waarmee jij graag samen wil werken! Voeg jij deze tips al toe? En heb jij nog andere tips voor het benaderen van bedrijven? Laat het zeker even weten in de comments! 🙂

17 Reacties

  1. 7 juni 2017 / 8:19 pm

    Super fijn artikel. De media kit moet ik maar eens gaan maken. Ik zal inderdaad op pinterest naar ideetjes kijken. Bedankt voor ie tips!

    • 7 juni 2017 / 9:18 pm

      Goed om te horen Aneta! Ja zou ik zeker aanbevelen en ook leuk om te doen 😉 Veel succes!

  2. 7 juni 2017 / 8:36 pm

    Goed artikel! Ik ben pas net begonnen dus ik zou nog niet durven om zomaar bedrijven te benaderen. Wel trouwens een samenwerking met een kennis met startend bedrijfje die deze week online komt. Maar voorlopig hou ik het klein. Eerst mijn blog verbeteren (ik ben nog behoorlijk met layout aan het stoeien) en uitbreiden en als dat lukt zien we wel weer verder.

    • 7 juni 2017 / 9:21 pm

      Dat is ook leuk en helemaal prima natuurlijk! Als je over een tijdje bent gegroeid met je blog kun je het inderdaad altijd eens gaan proberen, wie weet wat voor leuke samenwerkingen hieruit komen 🙂 Succes!

  3. 8 juni 2017 / 6:57 am

    Wat een fijn artikel! Handig al deze tips op een rijtje. Hoewel het voor sommige bedrijven ook een aanrader is om deze tips te gebruiken. Hoe vaak ik wel niet “geachte blogger” zie staan haha.

    • 8 juni 2017 / 6:46 pm

      Dankjewel! Oef dat is inderdaad ook niet best 😉 Zeker ook een leerpuntje voor veel bedrijven!

  4. 8 juni 2017 / 7:41 am

    Wat een fijn artikel en wat leuk om de blog achter Kristel te leren kennen!

    • 8 juni 2017 / 6:46 pm

      Ah wat lief Anne, heel leuk om te horen!

  5. 8 juni 2017 / 10:22 am

    Fijn artikel! Ik heb in een van mijn artikelen naar dit artikel verwezen 😀 Goede, heldere tips waar je iets mee kan.

    • 8 juni 2017 / 6:47 pm

      Wauw wat leuk 🙂 Bedankt! Ik ga ‘m meteen lezen!

  6. 9 juni 2017 / 11:07 am

    Goede tips, leuk dat je ze deelt 😀

    • 9 juni 2017 / 2:19 pm

      Thanks Bo! Leuk om je blog te ontdekken, ziet er heerlijk uit! 😉

  7. 22 juni 2017 / 1:10 pm

    En … bewaard in favorieten!
    Hier kan ik heel veel van leren!
    Bedankt Kristel!

    • 24 juni 2017 / 9:24 am

      Wat leuk Christa, goed om te horen 🙂 Veel succes!

  8. 5 juli 2017 / 7:20 am

    Zulke handige tips!
    De visie van een bedrijf lees ik altijd even goed door.. want je wilt immers dat het ook wel bij je blog past!
    Spellingsfouten kan ik wel nog eens lastig vinden. Vaak lees ik er dan toch overheen, voortaan toch meer andere na laten lezen.
    Ik sla je artikel zeker op!

    Liefs, Nathalie

  9. 28 maart 2018 / 6:47 am

    Wat leuk 🙂 Ik had eigenlijk nog nooit gehoord van een ‘mediakit’. Ga ik even nakijken 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *