5 dingen die je niet moet vergeten bij het starten van een eigen webshop

5 dingen die je niet moet vergeten bij het starten van een eigen webshop

Heb je plannen om de digitale deuren van jouw eigen webshop te openen? Super leuk! Het runnen van een eigen webshop is één van de allerleukste banen in de wereld, ik spreek uit ervaring 😉 Maar.. daarnaast is het natuurlijk ook mega veel werk. Zeker als je (in het begin misschien) alles nog alleen doet. Er zijn zoveel dingen die je moet regelen. Te beginnen met de niet zo glamorous stuff, zoals het schrijven van een (beknopt) business plan, je bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel, een zakelijk rekeningnummer aanvragen etc. Daarna kun je je gaan bezighouden met het opzetten van je website, de inkoop of productie van de items die je gaat verkopen (leukste gedeelte vind ik!), fotografie, productteksten schrijven en marketing. Dit zijn dingen die je waarschijnlijk al wel weet, maar er zijn ook een aantal dingen waar je waarschijnlijk niet zo snel aan zult denken als je je eigen webshop gaat starten. Heb jij onderstaande to do’s al geregeld?

1. Verschillende domeinnamen

Zodra je een naam hebt bedacht voor jouw webshop check je natuurlijk meteen of de domeinnaam nog vrij is. Zo ja, lucky you! Meteen vastleggen natuurlijk, ook al ben je van plan om pas over een paar maanden “open” te gaan. Maar heb je er ook aan gedacht om jouw naam op meerdere domeinnamen vast te leggen? Stel: de naam van jouw webshop is Best shop ever (ha!) en je gaat je richten op de Nederlandse markt, dan leg je natuurlijk meteen de domeinnaam www.bestshopever.nl vast. Tip: registreer ook meteen de domeinnaam www.bestshopever.com. Heb je een naam die je op verschillende manieren zou kunnen schrijven? Of die potentiële klanten verkeerd kunnen typen? Leg dan alle mogelijke varianten vast. Een domeinnaam hoeft maar een paar tientjes per jaar te kosten, dus daar hoef je het niet voor te laten. Maar als iemand anders straks ziet dat jouw shop lekker loopt en dat je de .com domein nog niet hebt vastgelegd, dan kan hij/zij dit doen en hier honderden euro’s voor vragen. Denk hier dus alvast goed over na!

2. Kernwaarden

Waarschijnlijk heb je jouw webshop concept al wel omschreven in een businessplan, maar heb je hierbij ook gedacht aan de kernwaarden? Kernwaarden zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar jouw bedrijf voor staat. De kernwaarden verklaren WAAROM je dingen doet. En dit is heel belangrijk, want als je jouw kernwaarden op papier hebt weet je waar je voor staat en kun je later op basis hiervan keuzes maken. Zo zal je bijvoorbeeld alleen dingen op social media posten die in lijn zijn met jouw kernwaarden. Of als je twijfelt of je een bepaalde samenwerking wel moet doen kun je dit beslissen aan de hand van jouw kernwaarden. Neem wel even de tijd om je kernwaarden te omschrijven, dit is meestal niet in een kwartiertje gedaan. Om je een beetje op weg te helpen, dit zijn de 4 kernwaarden van mijn webshop Treasure label: positiviteit, inspiratie, geluk en creativiteit.

3. Check je producten

Voor Treasure label had ik een andere webshop (ZoYou.nl) waarvoor ik kleding inkocht bij leveranciers. Ben je ook van plan om een mode webshop te starten? Let dan tijdens het inkopen doen natuurlijk heel goed op de kwaliteit van de kleding, maar kijk ook goed naar de maten. Lang niet alles valt namelijk hetzelfde of volgens de normale maat standaarden. Kijk dus niet alleen of een product er leuk uitziet op de hanger, maar check hoe de maten vallen. Zelf deed ik de kleding vaak snel even aan. Als ik al niet in maat S of M paste nam ik het niet mee. Hoe leuk ik het item ook vond, soms met een beetje pijn in mijn hart 😉 . Maar je hebt er niks aan als het item niet goed past, alleen maar een hoop extra werk aan retouren. Verkoop je producten met een bepaalde houdbaarheidsdatum of bepaalde veiligheidsnormen? Keur ze dan met behulp van speciale keuringsstickers.

4. Unieke verpakking

Staat je webshop klaar om live te gaan en heb je alle producten binnen? Dan laat die bestellingen maar komen! Denk hierbij wel goed na over hoe jij je bestelling op gaat sturen. Doe je dit gewoon in een kartonnen doos met een adressticker erop? Niet erg uniek en herkenbaar. Zorg ervoor dat het voor de klant echt voelt alsof hij/zij een cadeautje ontvangt. Bij Treasure label verpakken we alles in een witte doos met roze tape. Op de doos zit een vrolijke sticker met de tekst “Your day just got a lot better!”. Als je het pakketje vervolgens openmaakt zijn de items verpakt in roze vloeipapier met een sticker van onze diamand en confetti in sterretjes vorm. Een feestje om uit te pakken dus! We krijgen dan ook vaak complimenten op social media over onze pakketjes, wat meteen weer goede reclame is. Denk dus goed na over je verpakking!

5. Maak jezelf zichtbaar

Als je alle producten “in huis” hebt en zelf verstuurt heb je hier natuurlijk wel genoeg ruimte voor nodig. Werk je vanuit huis of huur je ergens een kantoor? Top! Zorg er dan ook voor dat je je bedrijf laat zien, zelfs als je business in principe alleen online is. Dit kun je natuurlijk perfect doen met buiten stickers met jouw logo en/of slogan erop. Ongeacht of je nu wel of niet op een A-locatie zit. Het feit dat je zichtbaar bent is namelijk alleen al handig voor als je afspraken hebt of PostNL jouw pakketjes aan het einde van de dag komt ophalen. Dan weet iedereen jou(w bedrijf) in ieder geval goed te vinden!

Heb jij ook een eigen webshop of plannen om een eigen webshop te starten? Ik ben heel benieuwd! Altijd leuk om samen over te sparren 😉

Dit artikel bevat een samenwerking

One Comment
  1. I can see that your blog probably doesn’t have much visits.
    Your articles are interesting, you only
    need more new readers. I know a method that can cause a viral effect on your site.
    Search in google: dracko’s tricks make your content go viral

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *