Girlboss interview met... Marloes van Flow Planners

Girlboss interview met... Marloes van Flow Planners

Niets is zo inspirerend dan het lezen van succesverhalen van echte girl bosses! Of het nu het opzetten van een eigen bedrijf of een bijzonder toffe baan is.. Daarom ga ik de komende tijd elke maand een girl boss interviewen die mij inspireert! Overigens denk ik dat er in elke vrouw een girl boss schuilt, als je iets maar écht wilt en er vervolgens 100% voor gaat. Who run the world? Girls!

Ik vind het mega leuk om inspirerende vrouwen te interviewen die een eigen bedrijf zijn gestart. In het vorige Girlboss interview heb je al kunnen lezen over de super toffe baan van branding & design specialist Iris. Dit keer is het de beurt aan Marloes van Flow Planners. Zij heeft een (roze!) agenda geproduceerd, speciaal voor alle drukke ambitieuze vrouwen. Wie mij een beetje kent weet dat ik ontzettend verslaafd ben aan tof vormgegeven notitieboekjes en planners. Je snapt vast wel dat ik dan ook heel enthousiast werd van de Flow Planners agenda van Marloes! In dit interview vraag ik haar er alles over. Lees snel verder!

Hi Marloes! Laten we bij het begin beginnen: kun je wat over jezelf vertellen? Wie ben je, waar woon je, wat zijn je hobby’s?
Hoi, ik ben Marloes! Samen met mijn man en 2 kinderen, jongens van 3 en 6 jaar, woon ik in Stellendam, Zuid-Holland.

Mijn eigen bedrijf, Flow Planners, is mijn werk maar tegelijkertijd mijn hobby. Met veel liefde en plezier werk ik hieraan. De creativiteit en het volledig uitwerken van een concept, vanaf het idee tot het uiteindelijke product, is echt geweldig. Verder ben ik een echt mensenmens. Ik hou ervan om samen met vrienden en vriendinnen te zijn. We hebben een behoorlijk hechte vriendengroep en er zijn steeds meer kindjes bijgekomen. Allemaal jongens trouwens. Ik vind het super fijn om met onze vrienden en de kinderen af te spreken. Soms spreken we ook zonder de kinderen af en gaan we lekker een avondje stappen. Ik hou d’r van. Daarnaast hebben we een eigen chalet in Nieuwe Tonge, op een kwartiertje rijden van huis. Daar brengen we als gezin zoveel mogelijk van onze vrije tijd door.

Wat wilde je vroeger als klein meisje altijd worden?
“Iets met dieren”, heb ik altijd geroepen. Voor zolang als ik me kan herinneren ben ik altijd met dieren in de weer geweest. Daarom heb ik zelfs mijn middelbare school onder mijn niveau gedaan, zo overtuigd was ik van mijn keuze. Ik heb ook een aantal jaren in een Dierenkliniek gewerkt als paraveterinair, maar uiteindelijk was dit toch niet waar mijn hart lag.

Welke opleiding(en) heb je gedaan?
Uiteraard begonnen op de basisschool. Dit was de Westhoek in Ouddorp. Vervolgens ben ik naar het VMBO Groen in Sommelsdijk gegaan. Dit was een bewuste keuze, omdat ik hier ook dierverzorging kreeg en ik dan een voorsprong zou hebben in mijn vervolgopleiding.
In 2001 ben ik gestart met de MBO 4 opleiding dierverzorging in Maasland. Na het tweede jaar ben ik uitgestroomd, had toen MBO3 afgerond. Vervolgens ben ik op dezelfde school alleen verder gegaan op de vakken die betrekking hadden tot de opleiding tot paraveterinair. In 2004 heb ik mijn diploma paraveterinair behaald.

Wat voor banen heb je allemaal gehad?
Oei heb je even haha. Mijn eerste baantje was op een zaterdagochtend, 5 uurtjes aan de lopende band in de koekjesfabriek. Vervolgens heb ik van alles gedaan. Van een bakkerij tot horeca. Van werken in een dierenspeciaalzaak/tuincentrum tot in een dierenkliniek. Ik heb flink geshopt om het zo maar te zeggen.

Eigenlijk merkte ik al wel vrij snel dat ik zoekende was naar “iets anders”. In een poging tot ontdekken wat wel bij mij paste heb ik ook een bedrijf gehad in woonaccessoires, gericht op kaarsen. Hiermee stond ik op braderieën, maar na een paar keer flink te zijn verregend en bijna niet te hebben verkocht was ik er wel klaar mee.

Ook heb ik nog, na de geboorte van mijn eerste zoon, de opleiding tot Shantala babymassage docent gedaan. Hier heb ik een aantal lessen in gegeven. Ook erg leuk om te doen, maar uiteindelijk ook “niet echt mijn ding” om te doen als vast werk.

Best wel divers he :-). Persoonlijk zie ik het echt als een onderdeel van mijn ontwikkeling tot wie ik nu ben.

Hoe ben je op het idee gekomen om een eigen agenda uit te brengen?
Dat idee is eigenlijk drie jaar geleden ontstaan. Toentertijd was ik erg actief binnen de Amway business, in combinatie met een gezin. Mijn man werkte onregelmatige diensten en ik ook, dus ik moest alles opschrijven, er zat geen ritme in ons schema. Daarbij schrijf ik ook altijd alles op wat ik moet doen. Mailtjes sturen, telefoontjes plegen enzovoort. Wanneer ik dat niet doe vergeet ik het (of ik bedenk het me wanneer ik ‘s avonds in mijn bed lig). Mijn agenda stond daarom vol met krassen en strepen. Voltooide taken die waren afgevinkt, afspraken die op een ander tijdstip stonden omdat op desbetreffend tijdstip al een notitie stond. Chaos.

Lang heb ik het idee onderdrukt om de agenda uit te geven, onder het mom van “ik kan dat toch niet”. Uiteindelijk heb ik deze droom toch maar opgeschreven. Na een paar jaar intensieve persoonlijke ontwikkeling met behulp van boeken, trainingen, webinars en seminars geloofde ik er eindelijk in dat ik het toch zou kunnen doen! Begin dit jaar heb ik daarom de knoop doorgehakt en ben ik aan de slag gegaan.

Wat maakt deze agenda anders dan alle anderen?
It’s a beauty. Dat is natuurlijk niet alles, maar het oog wil ook wat. Voor nu is de agenda alleen nog in een extreem vrouwelijke variant verkrijgbaar, maar de ambitie is om volgend jaar wel een extra variant uit te geven die toegankelijk is voor de mannen en voor de vrouwen die iets minder van het roze zijn.

Verder is de agenda echt gericht op de zakelijke ambitieuze vrouw. Je kunt jouw afgelopen jaar evalueren op persoonlijk en zakelijk vlak. Daarna ga je aan de slag met een visionboard om vervolgens je doelen voor het komende jaar te bepalen.

Wat ik heel belangrijk vind is dat grote doelen klein worden gemaakt. Daarom zie ik jaardoelen als het fundament van je uiteindelijke dagdoelen. In de agenda en mijn community “Flow Planners Family” probeer ik mensen echt te helpen om door middel van hun visionboard hun jaardoelen te bepalen. Deze gaan we vervolgens verkleinen naar maanddoelen, weekdoelen en uiteindelijk de dagelijkse taken.

Er zit een rittenregistratie en urenregistratie in de agenda, iedere 2 á 3 weken heb je 2 pagina’s met vrije notitieruimte en de week begint altijd met een week preview. Hier kun je je weekdoelen en taken neerzetten, met je maanddoelen en jaardoelen in je achterhoofd. Maar ook je boodschappenlijstje kun je hier bijhouden, maaltijden inplannen en je persoonlijke focuspunten opschrijven. Verder is er iedere week een andere quote. Rond deze quote zal ik iedere week een nieuwe korte maar krachtige blog schrijven. Met zo nu en dan een gastschrijver.

De pagina’s met de dagen zijn zo ingedeeld dat de dag optisch in 3en is verdeeld. Mensen hikken vaak op tegen een lange dag. Wanneer je ziet dat je de “ochtend-dag” werkt, maar de “middag-dag” vrij hebt heb je opeens veel meer tijd. Tevens kun je je taken inplannen, is er ruimte voor geniale ingevingen of lekker doodlen en je kunt je waterinname bijhouden door middel van het inkleuren van waterflesjes.

Last but not least: de agenda is vierkant! Hoe gaaf!

Klinkt heel tof inderdaad, perfect voor alle girlbosses! Uit ervaring weet ik dat het opzetten van een eigen bedrijf niet zonder slag of stoot gaat. Tegen welke uitdagingen ben jij aangelopen en hoe ben je hiermee omgegaan?
Helaas heb ik meerdere tegenslagen te verwerken gehad. Sowieso alleen al het stukje tijd. Met twee jonge kinderen, waarvan één nog niet naar school gaat en een man die fulltime werkt is het al druk om het gezin en huishouden draaiende te houden. Daarnaast dan ook nog een start-up op gang zien te krijgen, waarbij alles wat ik doe nieuw voor me is, dat is op zijn zachtst gezegd een uitdaging. Daarbij heb ik twee keer geprobeerd de agenda samen met iemand anders op te zetten, maar dit werkte niet. Dit beseffen en dan ook nog eens vertellen aan de ander is moeilijk. Het doet pijn. Hier heb ik de nodige slapeloze nachten van gehad. Nu weet ik dat het de juiste keuze is geweest, maar het is nog steeds geen leuke keuze geweest.

Toen eindelijk alles in kannen en kruiken was en ik de agenda voor een proefdruk had verstuurd naar de drukker kwamen we erachter dat de offerte totaal verkeerd was. Ik had een offerte aangevraagd voor 200 pagina’s. Ervan uitgaande dat dit 400 zijdes was. Maar dit bleek 100 vellen te zijn in plaats van 200. De inkoopprijs van de agenda zou hierdoor flink omhoog gaan. Ik kon weer van voor af aan beginnen met offertes opvragen bij verschillende drukkerijen. Dit was midden in de zomervakantie dus drukkerijen reageerden echt heel traag. Dit heeft er mede voor gezorgd dat de lancering van mijn website met een maand is uitgesteld. Voor een product dat slechts één keer per jaar wordt verkocht is dat echt lang.

Dat kan ik me voorstellen inderdaad. Gelukkig is ‘ie nu te pre-orderen! Hoe promoot je de agenda en zorg je ervoor dat de juiste doelgroep bereikt wordt?
Ik pak eigenlijk alle mogelijkheden aan. Er zijn een aantal leuke bloggers die mijn agenda meenemen in een review van diverse planners. En dit interview helpt natuurlijk ook mee met het realiseren van naamsbekendheid.

Ook ga ik mailingen versturen naar bedrijven die samenwerken met vrouwelijke zzp-ers. Zeg nou zelf, dit is toch het ideale kerstcadeau om aan je medewerker te geven?! Verder zal ik alles gaandeweg moeten leren. Dit maakt het wel spannend, omdat ik eigenlijk maar een maand of 2 á 3 heb om echt te presteren. Dit geeft weinig tijd om dingen goed te leren, maar ik heb er alle vertrouwen in.

In de agenda draait alles natuurlijk om structuur en plannen. Daarom ben ik wel benieuwd: hoe ziet jouw werkdag eruit?
Chaotisch. Ik heb de Flow Planners echt héél erg hard nodig. Er zit wel iets van een ritme in. Mijn oudste zit in groep drie en gaat gewoon naar school en mijn jongste gaat twee ochtenden per week naar de peuterklas. Dat zijn de ochtenden die ik sowieso werk. Dit is alleen veel te weinig om Flow Planners draaiend te krijgen. De rest van mijn werk doe ik daarom wanneer het uitkomt. Met regelmaat ook met de kinderen erbij, maar ook bijna iedere avond tot een uur of half tien.

Aangezien ik vanuit huis werk draai ik tussendoor ook het huishouden en ben ik ook nog moeder en vrouw van. Het kost behoorlijk wat energie.
Over een aantal maanden gaat de jongste ook naar school en dan wil ik proberen alleen nog te werken onder schooltijden, tenminste, zoveel als mogelijk is.

Wat zijn jouw office essentials (naast de Flow Planners agenda natuurlijk 😉 )?
Eigenlijk blijft er niet meer zoveel over wat ik extra nodig heb. Uiteraard een fijne pen en een markeerstift. Zonder mijn mobiel kan ik ook niet werken dus die hoort er ook bij en uiteraard mijn laptop en tablet.

Wat vind je het allerleukste aan jouw eigen bedrijf?
Het leukste vind ik toch wel het volledig uitdenken van het product, in dit geval de agenda, maar in de toekomst komt er nog zeker meer bij! Voor mijn gevoel kan ik daar echt al mijn creativiteit in kwijt.

Wat vind je minder leuk?
Eigenlijk vind ik alles wel leuk, maar ik kan er niet tegen als ik dingen niet weet. Voor nu komt er zoveel op mijn pad wat onbekend is, maar wat wel wat meer tijd vergt om te leren. Daar heb ik best wel moeite mee.  Denk hierbij aan het volledige marketingplan, social media, SEO teksten schrijven enzovoort. Ik wil het allemaal zelf kunnen, maar liever gister dan vandaag. Het ontbreekt me nu enorm aan de tijd om alles te leren en daar heb ik soms wel moeite mee.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
In 2018 wil ik zoveel mogelijk vrouwen helpen om hun chaos te organiseren. Onder andere door middel van bloggen, rondom de quote van de week uit de agenda, wil ik andere onderneemsters motiveren en inspireren. Deze blog kunnen ze er bijvoorbeeld bij pakken wanneer ze even in een blegh moment zitten gedurende de week. Ook wil ik door middel van de community op facebook ”Flow Planners Familie” ervoor zorgen dat we elkaar helpen de agenda zo optimaal mogelijk te gebruiken! Ikzelf, maar ook andere dames kunnen laten zien hoe zij, met behulp van de Flow Planners agenda hun chaos organiseren. Samen sta je sterk, daar ben ik van overtuigd!

Over nieuwe producten kan ik nu nog niet veel zeggen, maar er komen zeker nieuwe producten en variaties bij. Wel kan ik alvast verklappen dat er ooit een app variant van de Flow Planners gaat komen!

Heb je nog tips voor andere ambitieuze vrouwen die graag willen starten met een eigen bedrijf?
DOEN!! Wij vrouwen wachten vaak op het ideale moment. “Wanneer de kinderen naar school zijn dan…” of “Wanneer ik alles weet wat ik moet weten dan…” Zo was ik ook. Wacht niet! Er is altijd iets dat je nu al kunt doen om stappen te zetten in het realiseren van jouw droom. Het is vaak geen tijdgebrek maar een gebrek aan prioriteiten. Al kun je maar 1 uur per week werken aan je nieuwe bedrijf (of bedrijf to be), doe dat dan! Je kunt op voorhand niet alles weten en tijd is vaak een blijvend probleem, maar om een kantelpunt te creëren is er maar 1 oplossing: DOEN!

En daar sluit ik me natuurlijk helemaal bij aan! Bedankt voor het toffe interview Marloes 🙂 Ik hoop dat de Flow Planners agenda een groot succes wordt!

Nu ben ik natuurlijk ook benieuwd wat jullie van deze Girlboss rubriek vinden! Ben of ken jij een girlboss met een super leuke baan die ik écht moet interviewen? Laat het me weten in de comments! 🙂

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *